פרויקט קו הרכבת לאילת נכלל במסגרת תוכנית נתיבי
ישראל שאישרה הממשלה להוספת כבישים ומסילות רכבת בעשור הקרוב. הפרויקט כולל הנחת מסילת ברזל כפולה מנחל צין ועד
אילת. קו הרכבת יאפשר
שינוע מהיר של סחורות מהמזרח לאירופה (ולהיפך) - במסלול עוקף תעלת סואץ. לכל המתנגדים נגד הפיתוח הרכבת לאילת – "נמל אילת יהיה אלטרנטיבה
לנמלי אשדוד וחיפה" בסופו של יום כולם ירווחו ממסילת הרכבת לאילת. יתרה מכך
המצדדים פרויקט זה טוענים ואולי בצדק- שחשוב לפתח אלטרנטיבה לשחיתות של נמל אשדוד,
"שהקוזה נוסטרה" הפכה אותו למרכז סחיטה של המדינה ושל יבואנים ויצואנים בישראל.
הבידוד הגיאופוליטי של ישראל גורם לתלות מוחלטת שלה
בסחר הימי. יותר מ-99% מסך המטענים לישראל וממנה מוסעים בים. למעשה, נמלי הים הם השער
האסטרטגי הבלבדי לשינוע סחורות אל ישראל וממנה. התלות הכמעט מוחלטת של ישראל בנמלי
הים שלה עוד מחריפה והולכת. אם בעבר איימו טילי החיזבאללה על נמל חיפה, כיום מאיימות
רקטות החמאס על נמל אשדוד. המסחר הישראלי נתון, כמעט כולו, לחסדיהם של המחבלים בלבנון
ובעזה. במצב זה הופך נמל אילת לחיוני מאין כמוהו. זהו השער
העיקרי לסחורות המגיעות לישראל מאסיה וממדינות המזרח הקרוב והרחוק. קו מסילת רכבת מן המרכז לאילת הוא חיוני וכדאי מאין
כמוהו. קו רכבת מודרני ומהיר יהיה גשר יבשתי בין אסיה לאירופה ויחליף, בשעת הצורך,
את תעלת סואץ. מסילת הברזל תשמש את המשק הישראלי ובה בעת גם את השווקים באירופה ובאסיה
הסוחרים ביניהם.
הניסיון העולמי מלמד כי פרויקטים תחבורתיים המקשרים
מספר מדינות מהווים, בסופו של דבר, מנוע צמיחה חשוב מאוד לכלולותיהן של המדינות המשתמשות.
התועלת איננה מצטמצמת לתחום התחבורה אלא ניכרת בכל המשק. מערכת תחבורה מהירה ונוחה
היא כלי יעיל לפיזור של האוכלוסייה על פני המדינה ומעודדת מעבר אוכלוסין להתגורר באיזורים
מרוחקים. ממשלות ישראל שבות ומצהירות על מחויבותן לפיתוח הנגב. הדרך הבטוחה והיעילה
ביותר לפיתוח הנגב עוברת על גבי מסילת הרכבת לאילת. רק מסילה כזאת תפתח את עיר הנמל
הדרומית, תזרז הקמת יישובים ומרכזי מסחר ותיירות לאורכה, תסייע לתיירות ותניע את גלגלי
המשק כולו. וכל זאת, בלי לפגוע בסביבה ובלי להכביד על קופת המדינה. לפני ממשלת ישראל
החדשה עומדים אתגרים רבים. פיתוח הגשר היבשתי מנמל אילת למרכז הארץ, הוא אחד החשובים
בהם.
קידום הפרויקט כפי שהיה צפוי גרור התנגדות מצד ארגוני הירוקים ואיכות הסביבה בטענה ששמורות טבע ואתרים ארכיאולוגים
שבאזור יפגעו קשות. שלוש חלופות לתוואי מסילת הרכבת לאילת - מוגדרות
על ידי ארגונים וגורמים ירוקים ואיכות הסביבה כבעייתיות ומאיימות על אתרי הטבע תביא
לפגיעה אקולוגית בבתי גידול, לדחיקת חיות בר מדבריות ועוד. יתרה מכך הארגונים
המתנגדים טוענים שהשאיפה לקצר את זמן הנסיעה ממרכז הארץ לגרום נזק סביבתי חסר תקדים
בערבה.
כחלק מהליך המקובל וקידום הפרויקט, מתקיים דיאלוג
פתוח הן לגבי בחינת מקיפה לגבי חלופות המוצעות, תוך שיתוף פעולה בין נציגי הארגונים
הסביבתיים, הוועדה המחוזית, צוות התכנון מטעם רכבת ישראל וכל בעלי העניין..
צריך להבין שבמדינה כל כך קטנה וצפופה כמו ישראל,
כמעט כל פעולה, פרטית או ציבורית, שנעשית בקרקע-תפגע באתרי טבע, לכן צריך לרכז את המאמץ
רק בנושאים החיוניים כגון הנושא שלפנינו ותוך הצגת אלטרנטיבות מעשיות! כולנו
מודעים והירוקים בפרט שהסיכוי היחיד להפחית משמעותית את מספר כלי הרכב על הכבישים-בניית
מסילות ברזל לאורכה ורוחבה
של הארץ ,למרות שזה עלול לפגוע בנוף ובשטחים פתוחים - האם קברניטי
איכות הסביבה והירוקים , אינם קולטים ומבינים, איזו התפתחות דרמטית תביא לאזור ולאילת
מסילת רכבת. אין דרך לאכול את העוגה
ולהשאיר אותה כמעט שלמה?
האם ללו הגיע הזמן ולוא רק בגלל הסאגה שמתרחשת אל מול עינינו- שחשוב לפתוח אלטרנטיבה לשחיתות המשטוללת בנמל אשדוד, כאשר "הקוזה נוסטרה" הפכו אותו למרכז סחיטה של במדינה.
השבמחק