יום רביעי, 25 בינואר 2012

מייסדי זיכרון יעקב חושף התרחשות היסטורית- מאבקו של האדם לחירות


תיאודור הרצל מצא את עצמו בסביבה תוססת, מתנדנדת בין קידמה תרבותית להתקפות ברבריות, עם משטר דמוקרטי שנאבק בטרור, עתיר פרשיות שחיתות פוליטיות וכלכליות, ואנטישמיות מבעבעת. הרצל בתחילת דרכו לא ידע שהציונות קיימת כבר משנות ה־80 של המאה ה־19 במזרח אירופה. הוא לא שמע על ועידת פוקושיאן שבקהילה היהודית במקום התקיים הכינוס הציוני של יהודי רומניה ב-1881, שקדם לקונגרס הציוני בבזל 1897 והתניע את העלייה הראשונה לארץ ישראל, בה הועלו רעיונות טריטוריאליים ואפילו ניצני רעיונות מדיניים, שהובילו להקמתן של  "שומרון "בתחילה ולאחר מכן זיכרון יעקב ,וראש פנה, הוא חשב שהמושבות קמו כמפעל הומניטארי ביוזמת הברון רוטשילד. הוא לא שמע על תנועת חובבי־ציון. בתקופה זו הוקמו ברומניה עשרות "אגודות לישוב ארץ ישראל" שחרטו על דיגלן את הסיסמה "יישוב ארץ ישראל על ידי עבודת האדמה". פעילות האגודות הלכה והסתעפה והורגש הצורך להתארגן במסגרת מרכזית כוללת וכך נולד ועידת פוקושיאן. זהו הקונגרס הראשון בתולדות עמנו שדגל ביסוד מקלט לעם היהודי בארץ ישראל והניח את היסודות לציונות הלכה למעשה. עלייה זו הושפעה מתהליכים שהתרחשו באירופה במהלך המאה ה-19: הצלחת התנועות הלאומיות באירופה, האכזבה מכישלון האמנציפציה ומרוחות האנטישמיות המודרנית, מצבם הכללי הרע של היהודים במזרח אירופה ופרעות "סופות בנגב" אשר פרצו באוקראינה ובדרום רוסיה בשנת 1881. כל אלה, יחד עם הכמיהה המתמדת לציון עוררו אצל מיעוט מקרב היהודים התארגנויות מקומיות ב"אגודות למען יישוב ארץ ישראל" וכן כינוסים כגון ועידת פוקושיאן (1881) וועידת קאטוביץ (1884). המושג ציונות נולד עם הרצל וכל דבר לפני כן לא היה ציונות????
                                      הברון רוטשילד
המושבה זיכרון יעקב נולדה בתודעה הציונית בוועידת פוקושיאן- כאשר במחצית נובמבר 1882 קנו נציגים של אגודת 'חובבי ציון' את אדמותיו של אפנדי ערבי-נוצרי תושב חיפה, ובאוגוסט וספטמבר אותה שנה הגיעו מרומניה בדרך הים כ450- מתיישבים. הם הסתננו לארץ, עוקפים בכך את האיסור העות'מאני על מהגרים יהודים להיכנס לארץ-ישראל, וב6- בדצמבר 1882 נוסד היישוב זמרין עליה הוקמה זיכרון יעקב בנר ראשון של חנוכה, מקימי המושבה נאבקו על מימוש שאיפתם לחיים נורמאליים בארץ הזאת רעיונות אלה מוסיפים לפעפע, כך אני מקווה, גם בשולי ההכרה של האדם הבודד, וקיימת אפשרות שיתפשטו משם לתוך תפישׂת-העולם וישפיעו יותר על החיים ועל ערכם. המתיישבים העריכו שהשלטון הטורקי נוח ליהודים והאמינו שתחתיו יוכלו לחיות בחירות ובכבוד. תכניתם לבוא לארץ ישראל, לקבל נתינות עות'מאנית, לרכוש קרקעות ולהקים מושבות חקלאיות עצמאיות. בסתר לבם קננה תקווה לשלטון עצמי, בתכנית זו היו יותר משאלות לב מאינפורמציה מהימנה. העולים - "חובבי ציון" - באו לממש מטרות שונות מאלו של "הישוב הישן": לא לשבת ב"ארבע ערי קודש", אלא להקים מסגרות חקלאיות חדשות (מושבות), שבהן יוכלו לממש את רעיון העבודה העברית ולהתפרנס מעמל כפיהם. אלה והיו יהודים פשוטים , שומרי מסורת בעלי משפחות. הם לא ידעו מאומה על המתרחש בא"י ולרובם לא היה קשר מוקדם עם עבודת האדמה. מכאן גם ההלם הפתאומי עם בואם ארצה מן המציאות הקשה והמייאשת. הטורקים היו אמנם ערים למצוקת היהודים, אך מנגד לא ראו בעין יפה את בואם של העולים ממזרח אירופה אבל מצוקה זו עוררה בהם חשש מפני הגירת המוני יהודים שתגרום לשינוי דמוגרפי ותוביל לתביעת ריבונות של יהודים על ארץ ישראל. השלטון הטורקי הטיל גזרות שמטרתן הייתה להקפיא את הישוב היהודי בא"י אך למרות הכל יכולתו של השלטון הטורקי לממש את מדיניותו היתה חלקית בלבד וזאת עקבה בירוקרטיה מסורבלת ארגון לקוי וקשר רופף בין המרכז השלטוני באיסטנבול לבין הפרובינציות, בעיות חוקתיות, נורמות מינהל ובעיקר שוחד. עקב נקודות תורפה אלו יכלו המהגרים מרומניה לפעול במידה מסוימת בניגוד לחוק ולמדיניות של האימפריה. לאחר קשיים רבים הצליחו העולים להיכנס לארץ תמורת שוחד ונעשו מהגרים לא חוקיים, מופקרים לפורענויות ולניצול, וחסרי זכויות אלמנטריות. הקשיים בשנים הראשונות ולאורך כל תקופת העלייה הראשונה היו רבים בין היתר: מעמדם הלא חוקי, אי ידיעתם את שפת הארץ ותמימותם, עשו את המתיישבים טרף קל לנוכלים. ולזה יש להוסיף חוסר הכשרה מקצועית בארצות מוצאם ואי הכרת התנאים בא"י קודם בואם, קשיי אקלים, מחלות, חוסר מים, עוינות "הישוב הישן" כלפי הישוב החדש, והגרוע מכל אנשי הקבוצה שנשארו ברומניה והתחייבו לשמש לעולים עורף כלכלי, נכזבו מלראות בהתיישבות בזיכרון יעקב פתרון למצוקותיהם וחדלו לתמוך בהם. שארית כספם של המתיישבים אזלה בניסיונות להישרד, שם הנחלה שרכשו היה "זמארין" והם קראו לה בשם עברי: "שומרון" לאחר קניית הנחלה, שתמורתה שילמו המתיישבים כאילו היא מניבה, לא נותרו בידם אמצעים להכשיר את אדמתה הטרשית. תחושת הבדידות, הניכור, והייאוש, כרסמה בלבות המתיישבים והיה חשש אם יוכלו להתמיד במפעלם החלוצי, עם העלייה על הקרקע פרצו סכסוכים בין המתיישבים ובין הפקידות חברת הצדקה "כל ישראל חברים" שמונה למנהל המושבה על ידי הועד של הקבוצה ברומניה. כל הנסיבות האלה גרמו למושבות לבקש את עזרתו של הברון רוטשילד, הברון היה מעוניין לפתח ישוב של חקלאים יהודים בארץ ישראל. מספר סיבות הניעו אותו לכך: מצוקתם נגעה ללבו, כמו כן ביקש להוכיח לעולם, ובעיקר לאנטישמיים במערב שגם יהודים יכולים להיות עובדי אדמה. למרות תמיכתו של הברון רוטשילד במושבות, הוא לא בטח במתיישבים "חובבי ציון" התייחס ליהודי מזרח אירופה כאל "מסכנים" וראה אותם "פחות מוכשרים" מיהודי מערב אירופה, הברון רוטשילד לא התחשב בעובדה שהמתיישבים לא היו ילידים פרימיטיביים, אלא אנשים בעלי השכלה ועבר עצמאי, שבאו לארץ ישראל כדי לממש תפיסת עולם שבמרכזה עומדת חירות אישית וכלכלית. ביטוי לחוסר אמונו היה שאיכרי המושבות נאלצו לרשום את האדמות שנקנו בכספם לא על שמם, אלא על שם נציגו של הברון שיטת חסות הברון התבטא בכך: הברון באמצאות נציגו החתים את תושביה הראשונים של המושבות על חוזים. לפיו הועברו אדמות המושבה וניהולה לידי הברון. המושבות נוהלו על ידי פקידים ואילו המתיישבים היו במעמד של אריסים תמורת התחייבותו לדאוג לצרכי המתיישבים וביסוס המושבה בענף גידול הענבים לייצור יין. למתיישבים היו חובות שהברון לקח לעצמו כתנאי לקבלת הרכוש לבעלותו, למרות שניתנה להם הבטחה מעורפלת שיוכלו באחד הימים לרכוש את נחלתם בחזרה ולצאת לעצמאות בפועל: אין בחוזה פירוט עם המתיישבים  באם מחזירים העלויות הכספיות לברון אזי הוא מתחייב להחזיר בחזרה את הרכוש למתיישבים, בפועל לא היה שום תוכנית עתידית להחזרת השטח לידי המתיישבים לא היה ברור כמה זמן השטחים יישארו בבעלותו של הברון,  ניתן להתייחס בפעול כסוג של רכישה לצמיתות. בפועל לא ניתן להם מספיק אמצעים כספיים, וזאת בכדי שלא יצליחו להגיע לעצמאות כלכלית, מחשש פן יתעשרו ויעזבו את ארץ ישראל. הברון לא השכיל לבסס את תכניתו תוך התייחסות לרצונותיהם ולמטרותיהם של האיכרים, ובמקום לאמץ כדגם את רוח הליברליזם, בחר בשיטה הקולוניאליסטית שמבוססת על ניצול ושלילת חירות. רוב המתיישבים קיבלו עליהם את האריסות ואת התנאים המשפילים, אך היה ברור להם שזה נובע מתוך אימת הרעב ומתוך רצונם להציל את חיי ילדיהם, היה ברור מלכתחילה שקיומו החומרי של האיכר המובטח על ידי האדמיניסטרציה זה אינו מוצא. התעלמותו של הברון וביסוס ותכניתו על משאלות לב יותר מאשר על תנאי המציאות, נדונו לכישלון, בהבדל אחד: לברון היה די כסף לכסות את מחיר שגיאותיו, יתרון שהציל את המושבות מהתמוטטות. ההקצבה החודשית שנתן לאיכרים ושיטת האפוטרופסות שהנהיג, אפשרה לפקידים להטיל את מרותם והובילה ליחסים עכורים ביניהם. התנהגותה של הפקידות ואופי המשטר שנוצר סביבם קוממו את המתיישבים נגדו, אך המרד נרגע לאחר כניעתם של המתיישבים, שכן הם היו תלויים בכספיו בסופו של דבר, האיכרים חשו שאין הם פועלים בשביל עצמם ולשם רווחתם, אלא לטובת האינטרסים של הברון. הכרה זו הביאה אותם לחוסר אכפתיות, לעצלות ולחוסר עניין בקידום המפעל שאין הם שותפים בו. לאחר שרשרת מרידות שמתרחשת בסוף שנות השמונים של המאה התשע עשרה, החליט הברון לשנות את החלק הכלכלי במדיניותו. הוא הזרים תקציבי ענק בעזרתם ניטעו אלפי דונמים של כרמים, נבנו יקב גדול, בית חולים ומגדל מים, נסללו רחובות ונבנו בתי אבן מראה המושבה השתנתה לטובה . בכך הברון האמין שהרווחה הכלכלית תשקם את האמון שנפגם. בראשיתה של מאה העשרים הבין הברון שמדיניותו אינה מובילה לרווחיות המושבות ולטיפוח איכרים חרוצים וישרים, במקביל כוחו לא עמד לו לביצוע הרפורמה הנדרשת מפאת בבריאותו הלקויה, והרעיון להעבירן לידי האיכרים החריד אותו עד מאד, ההחלטה נפלה והברון פנה במכתב רשמי להנהלת יק"א, וביקש שתקבל תחת חסותה את מפעלו בארץ ישראל משום שהוא רואה בה חברה המתאימה לניהול המושבות . בחודש דצמבר 1899 סוכם על העברת מושבות הברון לרשותה של יק"א, שתתבצע החל מינואר 1900.מכאן והלאה יק"א ניהלה את מושבות הברון באמצעות "הוועדה הארצישראלית" במימון של הברון רוטשילד.
                                    היקב בזיכרון יעקב
פקידי יק"א  נהגו בזלזול ובהתנשאות במתיישבים יתרה מכך מנגנון הפקידות היה מנופח, עד כי בזיכרון יעקב נוצר מצב בו היו יותר פקידים מאשר מתיישבים, ההסבר לקשיים האובייקטיבים שבפניהם עמד הישוב בימים ההם היה היעדר הכמעט מוחלט של מערכת שירותים ציבוריים ברמה המתקבלת לדעת בתחומי: הכלכלה, החברה, התקשורת, שלא לדבר בנושא הבריאות ושירותים סוציאליים קהילתיים. לחברת יק"א לא היתה זיקה להתיישבות בארץ ישראל. על אף שהוקמה כחברה פילנטרופית, למעשה נוהלה כחברה כלכלית לכל דבר שמטרתה להיות רווחית ומהר. בבואה להבריא את המושבות, בדקה יק"א את האינטרס הכלכלי בלבד. יק"א ניסתה לבסס את המושבות על משק חקלאי ותעשייתי, שיוכל לנהל ולהחזיק עצמו. והחדירה שיטות עבודה חדשות וניהול מודרני. אך בכך נכשלה, התברר שלא ניתן לבסס משק בלא תמיכה קבועה, כי ברגע שהופסקה התמיכה המשק נכנס למשבר, בנוסף החליטה שלפי כמות האדמה צריכים חלק גדול מן האיכרים, בעיקר המבוגרים שבהם, לעזוב לאלתר את המושבה ולחזור מאין באו, במקרה שלפנינו אזי זו רומניה. מאידך, יק"א המשיכה את הדפוס שאפיין את תכניתו המקורית של הברון ויישבה עליהן איכרים חדשים ללא תנאים מספקים כולל ידע והכשרה. ומנגד יק"א העדיפה להוציא את כספה על רכישת אדמה ולא על ביסוס האיכרים. לכן האיכרים במושבותיה סבלו ממחסור חמור, מנטישה וממוות כל ימי שלטון יק"א. אנשי המושבות חששו מיק"א היות ועקרונות החברה היו ידועים: תוך מניעת סיוע שלא יביא תועלת. כמו כן היה ידוע שיק"א לא פועלת מתוך שיקולים ציוניים ושהמגמה שלה לא לבסס את הישוב בא"י אלא, לעודד ירידה מהארץ. מדיניות זו בוטאה כך: תמיד ימצאו אנשים חדשים בקרב היהודים שירצו להיות איכרים, אך מנגד אדמת ארץ ישראל מוגבלת בכמותה. המשמעות מחייבת מי שאינו מסוגל  לחיות לפי תנאים אלה: זולתה אין בילתה. ימצאו אחרים בקרב הישוב שיבואו במקומם. ואם יהרסו כמה משפחות, אין הדבר נעלה יותר וצודק ע"פ השקפת יק"א מול גאולת ארץ ישראל.
                                     העברת בציר הענבים ליקב
איכרי זיכרון יעקב שללו מיסוד את הגישה הבלתי מוסרית שיק"א דגלה בה ולכן לא הסכימו לעזוב את אדמתם, אך היו גם יוצאים מן הכלל מדובר באיכרים בראותם שיק"א אינה מוכנה ליישב אותו בזיכרון יעקב ואף לא במושבות אחרות, ובכך נשללה מהם אפשרות פרנסה בארץ חזרו לארץ מוצאם. ביזמתו של אחד התושבים הוקמה  "קומונת הענבים" לימים "אגודת הכורמים הקואופרטיבית" וחילקו ביניהם את ההכנסות מהענבים שמכרו ליקב. ובכך התגברו על מדיניות יק"א ועברו את שנות שלטונה ומרבית האיכרים לא עזבו את המושבה. הברון רוטשילד השקיע מיליוני פרנקים בניסיונות חקלאיים, בהקמת היקבים ובתמיכה כלכלית באיכרים. בשנת 1900 היו במושבות ארץ ישראל קרוב ל – 28,000 דונם כרמים. היקבים בראשון לציון, וזיכרון יעקב, היווה את מקום העבודה הגדול בארץ ישראל בימים ההם. בשנת 1901 פרצה בו השביתה הראשונה בארץ ישראל כתוצאה מן השביתה נקבעו חוקי עבודה וזכויות סוציאליות לפועלים. הישגים אלה היוו פריצת דרך עבור מעמד הפועלים בארץ ישראל. בהמשך הוקמו אגודות שיתופיות שניהלו את העבודה בענפים השונים, ועבודה היתה בשפע. גם היחסים עם השכנים הערבים הוטבו, ורבים מהם עבדו במשקי היהודים. ככל שהתקדם הזמן החלו חיים סואנים בזיכרון יעקב . "עגלות טעונות חביות מלאות ענבים נראו בדרכם ליקב בתקופת הבציר ,והאיכרים שעבודה רבה נפלה בחלקם, שמחו בעמלם" האיכרים עבדו עוד שנים רבות עד שבניהם הקטנים גדלו ויכלו לרשת את המשקים.

לאחר מאבקים קשים יק"א נסוגה מניסיונה לחסל את היישוב, ובסופו של יום מכרה את האדמות לאיכרים בהלוואות ארוכות טווח. כעבור עשרים וארבע שנים בהם שלטה יק"א, העביר הברון את המושבות לחברה חדשה שהקים –  "לחברת פיק"א" זו חידשה את חוזי המכירה וההלוואות עם האיכרים ואלו המשיכו לפדות אותן. רובם סיימו את תשלומיהם בשנות ה-30 של המאה העשרים ויצאו לעצמאות. דור המייסדים נמוג לאטו, והשאיר אחריו את המושבה זיכרון יעקב כעדות חיה להתממשות משאלותיו. סיפורם של מייסדי זיכרון יעקב מאפיין את סיפור העלייה הראשונה כולה. שבמהלכן נאבקו ברעב, בחולי, בשלטון טורקי עוין ורודף בצע, במצבם כאריסים כלפי הברון רוטשילד ובמשטר הפקידות, המושחת והמשחית. קבוצת אנשים זו שאפה לאורך כל התקופה המייגעת להגיע לחיי חירות בארץ ישראל, וליצור תשתית לעלייה המונית של יהודים. דינמיקה אנושית זו חוצה את הזמן ובזכותה הפרשה ההיסטורית המסוימת נושאת תכנים ומשמעויות שתוקפם לא פג עד היום. מכאן ואילך, תולדותיה של זיכרון יעקב הן חלק בלתי נפרד מהאתוס הציוני, ומילים הרבה כבר ספגנו על כך כולנו בלימודינו בבית-הספר, לכן נעצור כאן את סיפורה ההיסטורי של זיכרון יעקב.

יום ראשון, 22 בינואר 2012

ראשית התקומה הציונית בוויעדת פוקושיאן/רומניה 1882


בשנת 1812, בעקבות מלחמות עם האימפריה העות'מאנית, סיפחה רוסיה את האזור המזרחי של מולדובה וכמה אזורים סמוכים, הידועים בשם בסרביה. ב-1859 התאחדו שתי הנסיכויות הרומניות - נסיכות מולדובה ונסיכות מונטניה (ולאכיה) למדינה אחת, שנקראה תחילה "הנסיכויות המאוחדות" ומשנת 1862 "רומניה". בשנת 1878, בקונגרס ברלין, הפכה רומניה לממלכה עצמאית לאחר שהשתחררה מהשלטון התורכי. עצמאותה והכרתה הבינלאומית ניתנו לה תחת התנאי וההבטחה מצדה להעניק זכויות למיעוטים שבשטחה, התניה אשר הפיחה בקרב היהודים תקוות רבות. נכון הדבר שפרעות ת"ח- ות"ט שנים 1648-1649 בהנהגת בוגדאן חמיילניצקי  היו חמורות ביהודים שעבדו בשירות האצילים הפולנים, והיהודים שימשו מטרה נוחה לנקמה מצד האוקראינים גם בגלל הפער החברתי בין היהודים לאוקראינים – וגם בגלל השנאה הדתית החזקה ליהודים. אך במקביל אין להתעלם מהפוגרומים שעשו הרומנים נגד נתיניה היהודים.

  בתקופות שונות בהיסטוריה חלקים מרומניה נשלטו על ידי מדינות שונות ואפילו שפת המקום שונתה ויהודי המקום הושפעו בהתאם. היווצרותה של עדה יהודית אחידה, בעלת מוסדות מרכזיים ומנהיגות משותפת, הייתה תהליך מקביל לתהליך איחוד רומניה והתרחבותה למחוזות בהם חיו דוברי רומנית. כאשר קיבלה רומניה עצמאות החלו היהודים לסבול מפרעות קשות ופגיעות ביהודים, למרות שרומניה חויבה להעניק שוויון זכויות לאזרחיה היהודים החיים בשטחי רומניה כנתינים רומנים, בעלי זכויות מלאות, ללא פורמליסטיקה שלא יכולים לתבוע לאומיות אחרת, וכל זה בתמורת הכרה בעצמאותה בשנת 1878 ולמרות הכל יהודי רומניה היו מחוסרי אזרחות גם ילידי המקום וסבלו אפליה קשה. רומניה לא עמדה בהתחייבות זו ואף נקטה ביד קשה כלפי היהודים אשר התאכזבו קשות מהמצב. ניסיונות הדברות עם ממשלת רומניה-לא הצליחו. גילויי אנטישמיות כלפי היהודים, פוגרומים, מעשים אלימים ,עלילות דם וכן ניסיונות מתמידים לסלק את היהודים מחיי הכלכלה המשיכו בחסות השלטונות. ב-1881 חוקק חוק אשר ייפה את כוח השלטון לגרש "זרים בלתי רצויים" וב-1883 הוצא צו לגרש את היהודים משירות צבאי ולהרחיק תלמידים יהודיים מכל בתי הספר התיכוניים. לאירועים אלה הייתה השפעה עמוקה על יהודי רומניה ותחושת ביטחונם. הללו הביאו להתפתחויות ולמסקנה בקרב יהודי רומניה, בדבר הצורך למצוא מקלט אחר.

אי מתן אזרחות ליהודי רומניה והבטחה לתת אמנציפציה ליהודים לא עמדה בהבטחתה. וכל זה בעקבות לחץ של החוגים האנטישמיים, שכללו חלקים גדולים מהחוגים המשכילים ברומיה של הימים ההם. אכזבת היהודים הביאה לחיפוש אפיקים אחרים מחוץ למדינה הרומנית- לזה יש להוסיף את ההתעוררות הלאומית באירופה – במהלך המאה ה-19 עברו עמי מערב אירופה ומרכזהּ גל של מהפכות לאומיות, שזכו לכינוי "אביב העמים". התעוררות זו עוררה גם ביהודים רגשות לאומיים לכך נוספה גם אנטישמיות גלויה רשמית, חברתית ודתית שכללה חוקים וגזירות כלכליות נגד יהודים במזרח-אירופה, , והם פנו להקים מדינה יהודית בארץ ישראל. הגעגועים של יהודי רומניה לארץ ישראל ורצונם העז לשוב אליה. הפעילות המפרכת נתנה את אותותיה והוקמו ברומניה עשרות "אגודות לישוב ארץ ישראל" שחרטו על דיגלן את הסיסמה "יישוב ארץ ישראל על ידי עבודת האדמה". פעילות האגודות הלכה והסתעפה והורגש הצורך להתארגן במסגרת מרכזית כוללת, דבר שהוביל , להחלטה לכנס קונגרס בנושא יישוב ארץ ישראל. קונגרס פוקושיאן התקיים 16 שנים לפני הקונגרס הציוני

הראשון שהתכנס בבאזל ב- 1897, וכאן ניתן האות על התקומה הציונית ואת זה יש לזכור מבלי סילוף עובדות. "לא ניתן לעוות את ההיסטוריה".

הקונגרס הראשון של כל האגודות ליישוב ארץ ישראל ברומניה, התקיים  בפוקשיאן הנמצאת במרכז המדינה בין ולאכיה הדרומית למולדובה הצפונית  ב-כ'-כ"א בטבת תרמ"ב  (30-31 בדצמבר 1881 על פי הלוח הגרגוריאני. קונגרס זה זו הייתה הסנונית הראשונה שבישרה ההעפלה מאורגנת, והניסיון הראשון  ליישוב ארץ ישראל. הקונגרס קבע, כי הדרך לפתרון שאלת היהודים ברומניה היא העלייה לארץ ישראל והתיישבות חקלאית בה לשם חיים יהודיים מלאים, חירות וכבוד. בכדי להישאר נאמנים למקורות: אלעזר רוקח רוכש אדמות הכפר ג'אעונה ומייסד היישוב גיא אוני- היישוב הקטן בארץ ישראל בימים ההם התקשה עד מאד לכלכל את עצמו לכן יצא לשליחותו במזרח אירופה לאסוף תרומות, בתחילה התכוון להגיע אל המרכז היהודי הגדול שברוסיה אך האיומים על חייו מנו זאת ממנו, ולכן פנה לפי עצת דודו וידידו הרב פרומקין נסע לרומניה אך גם שם, כשהגיע לבוקרשט, הגיעה ידם של שונאיו והוא תואר כמי שבא להרוס את כל ערכי היהדות. בעקבות זאת נכשלה תכניתו לאסוף כספים לפיתוח החקלאות בא"י. ולביא תרומות למתיישבי גיא אוני שנפגעו מבצורת קשה, מלריה והטרדות מצד השלטון הטורקי בארץ ישראל. משלא קיבלו אנשי גיא אוני את התמיכה נאלצו לנטוש את היישוב ושבו מיואשים לצפת. ההתיישבות בגיא אוני, פרי יוזמתו של אלעזר רוקח, נרשמה בהיסטוריה כהתחלה של גאולת קרקע מאורגנת בא"י למען התיישבות יהודית.

כאשר מגיע אליעזר רוקח לרומניה כבר קיימת אצלו תוכנית מגובשת שנועדה לפתור את החוליים של היישוב היהודי בארץ ישראל. במרכז התוכנית עומדת הגירה המונית של יהודי רומניה לארץ והקמת יישוב חקלאי עצמאי. מהלך זה יגאל את הארץ משממתה ולאנשיה יהיה חופש כלכלי ורעיוני כצעד למימוש התוכנית, רוקח עורך ברחבי רומניה מסעות הטפה להגירה לארץ ישראל. לאליעזר רוקח בדיעבד מתברר עשה רושם עז על יהודי רומניה הגיע לקונגרס פוקושיאן, נאם שם ופרסם את דבריו בעיתונים הציוניים ברומניה, ובכך היה לו חלק נכבד בהבאת יהודים ליישב את האדמה בארץ, "אלעזר רוקח הקדים את בנימין זאב הרצל בחזונו" בעקשנותו הצליח לבסוף לשכנע יהודים לחסל את עסקיהם בכמה מערי רומניה. בספטמבר 1882 החליטו לעלות לארץ ולהקים יישובים חקלאיים. כמה עשרות משפחות עלו והקימו את המושבות הראשונות בארץ ישראל. ביניהם הגיעו "לגיא אוני" והקימו את היישוב מחדש בשם ראש פינה. ובמחצית נובמבר 1882, נקנתה האדמה עליה הוקמה זיכרון יעקב, ובנר ראשון של חנוכה עלו המתיישבים הראשונים על הקרקע.

הקבוצה מרומניה היתה מיוחדת באופייה הם חיפשׂו מפלט להגר אליו, אך קשיי החיים בארץ  תנאיה הכלכליים והחברתיים, שחיתות השלטון הטורקי, עריצותם וכוחם של "הממונים", הדלות, המלחמות הפנימיות, חוסר הביטחון ורפיון החוק לא הועילו בלשון המעטה - כוונתם הייתה לשנות את אופי העם היהודי ע"י ריכוזו בא"י, כלומר ההגירה תשמש מנוף להבראת העם ע"י עבודה יצרנית בא"י, שבה ראו מרכז מדיני, שבו תתרחש תחייה מדינית, לאומית, רוחנית וכלכלית של העם העברי. הם הדגישו את הצדק הסוציאלי כערך עליון וראו לנגד עיניהם חברה, עבודה יהודית ושליטה יהודית מלאה על הקרקעות, שנרכשו. זהו הקונגרס הראשון בתולדות עמנו שדגל ביסוד מקלט לעם היהודי בארץ ישראל והניח את היסודות לציונות הלכה למעשה.  

המשמעות האידיאולוגית של "ועידת פוקושיאן" הנחת היסוד למפעל הציוני, הישגו הממשי העיקרי היה: בהקמת המושבות הראשונות ובהנחת היסודות לכל המפעל ההתיישבותי הציוני. הפעילות בא"י, בשנים שלאחר העלייה הראשונה נסמכה, בעיקר, על המושבות שקמו באותה תקופה. העלייה הראשונה, שזכתה לכינויה זה, לאחר תקופתה, פתחה תקופה חדשה בתולדותיה של תנועת-השחרור הלאומית היהודית. בעלייה זו נכללו, לראשונה, חברים ,בעלי דימוי עצמי של חלוצים העוברים לפני המחנה היהודי, שעתיד להגיע לא"י אחריהם, ועלייתו לארץ, תהווה פתרון לעם היהודי כולו. היא גם נתנה ביטוי לאחת מן השאיפות הבסיסיות של התנועה הלאומית היהודית - הפיכתו של העם היהודי לעם עובד-אדמה. בנרטיב הציוני נעשה עיוות על-ידי מזעור ומחיקה, של ראשית התקומה הציונית והעלייה הראשונה, ששורשיה ורקעה, שונים מאלה של מנהיגי התנועה, בתחילת המאה העשרים.