יום חמישי, 3 באפריל 2008

משרות ציבור אינם הפקרות


בפרסומים בתקשורת מודגשת הידעה מידע חדש!!! המשטרה הצליחה לפני מספר חודשים לתפוס את "יומני אולמרט" הממוחשבים והמפלילים. יומנים אלה כוללים מידע ראייתי שיש בו כדי לבסס את החשדות לעבירות מצד ראש הממשלה.

במאגר המידע הממוחשב, שנותר במשרד התעשייה והמסחרמקום מושבו המרכזי של אולמרט במשך שנים, עד שנבחר בראשית 2006 לכהן כראש הממשלה. עתה מתברר, כי בשל המעבר המהיר למשרד ראש הממשלה, "התרשלו" הפעם אנשיו של אולמרט שכחו לדאוג למחיקת היומנים המפלילים.

על מנת לאפשר למשטרה לעשות שימוש יעיל ואפקטיבי במידע המצוי בידה, בשלוש הפרשות המצויות עתה בחקירת המשטרה: פרשת כרמיה, פרשת מרכז ההשקעות, ופרשת התמ"ת, לא יהיה מנוס מלחקור את רה"מ בנושאים אלה.

לזה מתווסף חומר של חוקרי משרד מבקר המדינה שנאסף על משרד התעשייה המסחר והתעסוקה שנתפסו- תכתובות מחשב מהתקופה שבה כיהן שם ראש הממשלה אהוד אולמרט, הנוגעים לפרשת המנויים הפוליטיים.

השחיתות והרוע שמסביבנו היא "חולה רעה"- שררה היא מחלה נפש: הפוגעת באילו המצויים בעמדות ההנהגה. והחברה נפגעת מהמזימות המכוערות במערכת!!

השחיתות הפכה לתופעה מוכרת בציבור הישראלי, וחדשות לבקרים אנו מתעוררים לפרשיה חדשה.

מדוע אנו צריכים לשלם את מחיר השחיתות? לכן לכל המושחתים שפגעו בנו מבחינה מוסרית ואטית והנתפסים כעריצות של החירות,על לנו לקבל זאת כגזירת שמים ובשוויון נפש.

השחיתות היא סרטן ממאיר האוכל בנו כל חלקה טובה,. מרבותינו תקווה שהם יאלצו לחפש פרנסה במקום אחר!!!!

אתיקה שלטונית מכילה שאלות רבות ומגוונות. ... אסור לפגוע פגיעה בלתי הפיכה במערכות השלטון!!! האתיקה מספקת עקרונות וקווים מנחים, המסייעים לנו לשמור ולטפח דברים, שאנו מייחסים להם חשיבות וערך חיובי גבוה.

כל הכזב הזה כאילו באמת מישהו בשלטון מתעניין באתיקה, מוסר, וחוק, הוא בלוף!!!

אם העם לא ישלם להם על נבזותם הגורל יבגוד בהם.
יש אלוהים בשמים וסוף כל גנב לתליה!!!

התפיסה הרואה בכל מינוי פוליטי מינוי פסול ומושחת נתקבלה ללא עוררין בדיון הציבורי בישראל.

שאלת המינויים הפוליטיים מעוררת את הצורך בבירור יסודי של סוגיה מהותית בכל משטר דמוקרטי: מהו הגבול להתערבות פוליטית לגיטימית בניהול ענייני המדינה? היכן יש להעביר את הקו המפריד בין פוליטיקה למנהל? הניסיון במרבית המדינות הדמוקרטיות מחזק את הדרישה לערוך בחינה יסודית של שאלת מעמדו ואופיו של שירות המדינה בישראל. השפעה הפוליטיקה על הניהול הממסדי לעתים קרובות מערערת את הדמוקרטיה כאשר מדובר בשחיתות כגון ראשיות מקומיות, משרות ציבוריות, ועוד.

לעיתים קרובות אנו מתבשרים שהשלטון מזלזל ומערער תהליכים רשמיים,תוך זלזול והתעלמות מנהלים תקניים ומפחית את חובתו לתת דין לציבור. ובכך מביא בסופו של דבר לידי אי אספקה הוגנת של שרותיים.בו בזמן השחיתות מערערת את "החוקיות הלגיטימית" התעלמות מנהלים תקינים, ובזבוז משאבים.משרות ציבוריות נקנות ונמכרות ע"י בעלי השררה.

אחד החוליים אשר מהווה מקור נוח לשחיתות פוליטית היא שיטת הבחירות בישראל. תפקיד יעיל של משטר דמוקרטי צריך להישען על הסכמה ציבורית רחבה, לכן בבחירות יחסיות מובטח לרוב האוכלוסייה ייצוג הולם. השוני נוצר בשל הביטוי שנותנים להעדפותיהם בעיקר ביחס לתוצאות, ולא ביחס לתהליך או לשיטת הבחירות באמצעותן הושגו. העדפות הבוחרים לא ניתנות להשוואה על פי עוצמתן, כיוון שאין דרך שהיא לא שרירותית על פיה ניתן להשוותן. שחיתות פוליטית בכל הנוגע להגדרתה, לסיבותיה ולדרכי ההתמודדות עמה היא קשה לכל בר-דעת, כל ניסיון לגבש תיאוריה שאומרת גזירה שווה והגיונית או מסקנה מן הכלל על הפרט הכלול בו הסכמה רחבה בחקר שחיתות פוליטית נדון מראש לכישלון, מכיוון שזהו מושג טעון ערכית. כשם שאלפי שנות מחשבה מדינית לא הביאו להסכמה כללית על הגדרת "טובת הכלל", כך אפשר להניח "שתיאוריה דדוקטיבית" או הסכמה מחקרית רחבה ביחס לשחיתות פוליטית לא יתגבשו במהרה.

שחיתות המידות: נקודת המפתח בהקשר לכך היא האם נבחר הציבור מנצל את עמדתו בהאריכה השלטונית את נכסיה הציבוריים של המדינה למטרות רווח אישי או למטרות רווח של מקורבים או מקושרים אליו. כל דבר שיטיל פסול באדם העושה זאת, בסביבה שבה הוא חי היא מבורכת. כל מה שאנו

חייבים לתבוע בצדק מנבחרי הציבור הוא: לשמור מעל כל משמר על הרמה המוסרית של החברה שבה הם מופקדים, חיבת להיות התאמה מלאה ומקסימאלית בין האינטרס האישי לאינטרס הציבורי ושלא יעשו דבר שהוא נושא ריח של שחיתות.

מתקבל הרושם שההבדל בין שחיתות לפשע הולך ומצטמצם כך שיש קושי רב להבחין בין שתי התופעות

במדינת ישראל מה שאינו אסור הוא מותר. בכך המנהל הציבורי מתקרב כל העת לקו האסור ולפעמים עד הקו הפלילי, זה שפל וזול מדי.

ראש ממשלת אירלנד הלך הביתה לאחר חשדות לא מבוססים .
מה יהיה אצלנו
?
שלום ולא להתראות בקלפי בבחירות הבאות
!!

העובדה שהוא מתאים לתפקיד היא שולית וצדדית, חומר למחשבה!!!

יום רביעי, 2 באפריל 2008

רוחות מלחמה

ישראל נמצאת במצב מלחמה עם סוריה מ1967.(מלחמת 6 הימים.) מבלי להיכנס לויכוח אם ישראל רוצה שלום או לא על עובדה זו אין עוררין, ורק הוזים וטיפשים נאחזים באשליה שאם לא יורים אין מלחמה. לכן הכותרת הנכונה המופיעות כיום- שסוריה נערכת למתקפה ישראלית גדולה שתיפתח נגדה, לצד תקיפת חיזבאללה מאחוריה יש מציאות, סוריה רואה בתקשורת הישראלית ובהצהרות בכירי צה"ל הסתה גדולה וניסיון להכשיר את דעת הקהל בישראל ובעולם למלחמה נגד סוריה .לכן ההערכות שסוריה והחיזבאללה יפתחו בפעולות איבה בקיץ הם לא מוגזמות. ומתחת לשקט הפסטורלי רוחשים דברים אחרים. רבים בעם נוטים להאמין יותר לאיומים של חיזבאללה כלפינו מאשר ל"איומים"שלנו כלפיהם!

למרות שצפון הארץ נהנה מרגיעה ביטחונית. "גורמי ביטחון משקיעים מאמצים להתגבר על החולשות שנחשפו". חושב להתכונן למלחמה הבאה ובעיקר לתרחיש שבו סוריה תתקוף אותנו בטילים. אמ"ן והמל"ל חושבים שהסורים באמת רוצים להגיע למו"מ אך גם מתכוננים למלחמה.

מי שנלחץ זה מי ששולח בלי חשבון טילים על ישובים אזרחים, ולא תוקף את הצבא שלנו. אלו אנשים פחדניים שכל כוחם בשימוש בנשק נגד אזרחים לא ממוקדת.

ממשלת לבנון חסרת שיניים בכל הנוגע לפיקוח על מעברי הגבול בלבנון- למניעת העברת נשק לחיזבאללה נכשל.וגם תפקידו של כוח יוניפי"ל מוטל בספק.

יישום מלא של החלטות קודמות, הקוראות לפירוק נשקן של כל הקבוצות החמושות בלבנון, פרט לממשלה; פריסת כוח בינלאומי; הטלת אמברגו בינלאומי על נשק המסופק ונמכר ללבנון ללא אישור ממשלתה; סילוק הכוחות הזרים מלבנון ירד לטמיון.

הכישלון במלחמה לבנון השנייה היה קריטי. חטפנו הלם, היו לקויים הפקירו מוכנות, הפקירו אימונים, הפקירו ימ"חים,.הקריסה הכוללת היתה נוראה, ואיש לא שם לב לזחיחות ושאננות מטופשת לאורך שנים. הפכו את הצבא מצבא גדול וחכם לצבא קטן וטיפש. הצבא לא הבין שהוא במלחמה, לכן קריסת המערכת הצבאית היא חלק בלתי נפרד מן הקריסה החברתית הכוללת במדינה.

את האמת חייבים לאמור: חבורת גלמים מנהלת את המדינה הזו. טוב שהתעוררנו, נקוה שבזמן.

הכתובת היתה על הקיר

הכותרות מספרות על עוד פרשה חמורה של התעללות אם בילדיה, קשה לנו לגייס את חמת הזעם והאמונה היוקדת והתסכול, האש ממשיכה לשרוף ולבעור בעצמות, על הפרשה שנחשפה לפני כמה ימים, כאשר אחד הילדים תוחקר בפנימייה שבה הוא לומד בחשד שקיים אקט מיני עם חניך אחר, וסיפר כי הוא למד את הדבר מאמו. התסכול, הבושה, וחוסר האונים, מפסיקים ללחוש ומחרישים צעקה בגיהינום הנציחי.

הסיפור התגלגל והפך לסיפור קפקאי עולם אפל, קודר ומאיים. האש עוד לא כבתה ולא ננצרה, נדם בזעקה אילמת ארוכה בעוד היא מביטה עמוק אל עיני האופל.

וכמו בסיפור קפקאי עתיק הנתבעת עומדת גם כעת בסירובה העיקש, נפשנו שואלת מבלי משיב, עד אנא אנו באים.

התרחשויות הם בלתי סבירות ובלתי מתקבלות על הדעת -לאור מקרי ההתעללות שנחשפו לאחרונה המהווים את קצה הקרחון של תופעת ההתעללות בקטינים.

גל אירועי התעללות שפורסמו בתקופה האחרונה חשפו את עומקה של תופעת ההתעללות המינית והפיזית בקטינים על ידי בני משפחה.

משרדי הרווחה בכל עיר ועיר יודעים דברים ולא עושים כלום בנידון. הכתובת הייתה על הקיר חודשים לפני הפרסום המזעזע הזה. יותר מידי חולי נפש מסתובבים חופשי, פני הדור כפני הכלב.

אומרים עלינו שאנחנו עם חכם, בתור שכזה, אנחנו אלו שהיו אמורים לקרוא את הכתובת על הקיר כבר מזמן.

אם נעצור לרגע, נעשה חושבים ונפסיק לעבוד לאלוהי הכסף יש סיכוי שנצליח!!!

חברה אלימה מביא להורים אלימים. וההזנחה נמשכת !!

לא מובן לי מדוע מכנים זאת ''יחסי מין'' המדובר באונס לכל דבר ועניין. אולי מבחינה משפטית אפשר לדבר במונחים של מעשה מגונה או מעשה סדום או משהו אחר. אבל יחסי מין זה לא!

עפ''י חוקי "סדום ועמורה" הנהוגים בישראל, המעשה הזה איננו עבירה פלילית!!

זה מקרה מחריד ואסור להיתפס רק לחברה החרדית כנראה שהאופנה זו נמצאת בכל המגזרים!!!

למרות שבשניים מתוך שלושת המקרים המתוארים בכתבה מדובר במשפחה חרדית.

ילדים במילכוד על פי-תהום ואין מושיע שיצילם מאסון !!!

יום שלישי, 1 באפריל 2008

זכה לתהילת עולם


ז'ואל רובושון Joel Robuchon-נולד ב-7 אפריל 1945 בעירה פואטייה-Poitiers צרפת

על רקע המשבר הכלכלי החמור שבו היתה שרויה משפחתו, נאלץ לסיים את לימודיו עקב הקשיים, והוא הולך "לעשות לביתו".

את דרכו הקולינארית החל- להתלמד במלון-מסעדה- Relais de Poitiersבעירת מגוריו.שם הקנה לעצמו את ידע הראשוני הבסיסי והמעשי בבישול.

האסכולה הצרפתית הותיקה - שואבת את הגישה שלה מהתפיסה, במידה והוא רוצה לשרוד כל בן/בת חייב להוליד עם הדם הנכון,ורק בעלי תכונות אלה יצליחו בעתיד, לזה יש להוסיף עוד פרמטרים שקובעים : שנולד למשפחה כפרית, התחיל במלאכה מגיל צעיר מאד- בין 13-15 שנים,

רוב רובם של השפים הצרפתים הוותיקים, עונים לתיאור הזה במדויק. האתוס של שף צרפתי הוא כשל אמן מיוסר: המסלול ארוך ומייגע קילוף ירקות, פס קר/חם, דגים, בשר, אפייה, פטיסרי, סו-שף.

והוא חייב לפתח מערכת יחסים מובנית ומוגדרת עם הסביבה שבה הוא עובד.

לכן גם השף ז'ואל רובושון עבר את המסלול המייסר שזה עתה הוזכר לעיל. בשנת 1963 החל רובושון לנדוד ברחבי צרפת ועבד עם שפים מכל חבלי צרפת.

במהלכה השנים השתתף בתחרויות קולינאריות רבות וזכה במדליות רבות של זהב, כסף וארד. בשנת 1976 זכה בתואר העובד המצטייןMeilleur Ouvrier de France המוענק לבכירי השפים הצרפתיים.באתה שנה יצא ללמוד בארץ השמש העולה יפן, לפי המלצתו חברו השף-פול בוקיז,זה הקנה לו מן הפשטות, הדיוק והאסטטיקה היפניים. ב-1978 הוא החל לנהל את המטבח במלון -Hotel Nikko Paris בפאריס.

סוף שנת 1981היא נחשבת לתחילת המסע בדרך לאושר/ ועושר, ההכרה והפריצה ותחילת התהילה של השף ז'ואל רובושון. דבר קולינארי נפל בפריס, מסעדה ראשונה נפתחה בלב לבה של העיר התוססת ברחוב Longchampמסעדת- Restaurant Jamin Paris תוך שלוש שנים זכה בהישג הגדול ביותר עבור שפים בצרפת - שלושה כוכבים במדריך מישלן כאן המקום לציין שהחשיפה הזאת זה דבר יוצא דופן הוא נחשב לאחד השפים , שהגיעו לניקוד כה גבוהה בתקופה כה קצרה. בשנת 1989 מדריך הגומיו שחגג עשרים שנה להיווסדו, הכתיר את השפים רובושון, פול בוקיז, ופרדי ז'ירארדה בתור השפים של המאה.בשנת 1994 פתח מסעדה חדשה הנושאת את שמו במלון לה פארק -את מקומו תפש השף אלן דוקאס וקרא לה על שמו. המסעדה ממשיכה להיות מהמסעדות הטובות בצרפת ולשמור על שלושה כוכבים עד היום. בחודש יוני 1996 השף זואל פרש בטענה כי חיי שף היא קשים במיוחד, מכאן והלאה החל השף רובושון להתעדכן בקולינאריה הבינלאומית והעכשווית, ולהעניק ייעוץ קולינארי ברחבי תבל.וכן הקדיש חלק ניכר לכתבת ספרי בישול ולהנחות בערוץ הטלוויזיה החשוב בצרפת TF1 בטלוויזיה תוכנית יומית על בישול " "Cook Like Great Chef השף רובושון ידוע כאחת הפיגורות הידועות ביותר בגסטרונומיה הצרפתית, בשיעורי בישול מיוחדים בהשתתפות שפים צרפתיים שיתארחו במטבחו זו חוויה מענגת לעיניים ולצלחת!

Joel Robuchon Cooking Book

Simply French: Pastrica Wells Presents the cuisine of Joel Robuchon. New York: Harper Collins, 1991

Joel Robuchon Cooking Through the Seasons. Rizzoli International Publications, September 1995

L'Atelier of Joel Robuchon. Wtitten with Patricia Wells. France: Van Nostrand Reinhold, 1998

Le Meilleur et le plus simple de Robuchon. Written with Patricia Wells. LGF June 1999

Les Dimanches de Joel Robuchon. Written with Herve Amiard. Le Chene, September 1999

La Cuisine De Joel Robuchon: A Seasonal Cookbook. Seven Dials, December 2001

אינני מחדש מאומה, ועל כך אין ויכוח גם בקרב השפים עצמם. מצבם העגום של מסעדות ושפים בפריז. הבשורה, נודה על האמת, לא ממש מפתיעה. כבר יותר מעשור מאבדת עיר האורות את מעמדה כבירת האוכל העולמית.

הגסטרונומיה הפריזאית ניצבת מאמצע שנות התשעים אל מול עולם קולינארי תוסס ודינאמי, מסעדות העילית של פריז נלחמות לשרוד ויותר מכך גם על קיומן. אותם שפים לוקחים את הידע הצרפתי ומתרגמים את המסורת הקולינארית המקודשת לרווח כספי גורף.

הכל חד משמעי ו"כל בר דעת" יסכים. והוא יאמר לנו שבצרפת המסורת של ה-Cuisine מכתיבה סדר היררכי של השפים בנחרצות שאינה משתמעת לשתי פנים. וכל שף צרפתי היה מעדיף לטפל במטופליו מתוך חיבור אל מקור כוח החיים ולהיות לו לצינור, תוך שהוא שואב את השראתם וחוכמתם של דורות המורים שקדמו לו, שהם מעין אבות מייסדים וממשיכיהם. גם הצעירים והחדשנים אינם מורדים במסורת, אלא שואבים מתוכה ומצטטים זה את זה, תוך יחס של כבוד ואהדה לדור הקודם בשושלת, לאבהקולינארי שהדריך אותם.

השף האוטודידקט ז'ואל רובושון היה המלך הבלתי מעורר של שנות1985- 1996 להיכנס למסעדתו זה כמו לחזור במנהרת הזמן, העמידה בתור לשולחן המיוחל, הריחות התבשילים ועוד. לו בכדי הוכתר כשף הגדול של המאה העשרים. כל עוד הוא תאם את המודל של השף המיוסר. קהל לקוחותיו אהב וחבק וזה מובן מאליו, ,רבים מכלי התקשורת מיהרו לפרסם בהרחבה ובהבלטה את הצהרתו הדרמתית על סגירת מסעדתו ופרישתו לגימלאות. והסיר מרבים את הספק שכוונתו היתה כנה.הוא היה מודע לחשיבות דבריו בעיני ההמונים,
אך עניין לא הצליחו לשרוד את המסע. ובחלוף שנים מעטות, נוצר מצב וירטואלי חדש, שהדבק המחזיק אותו יחד הוא השף הממזרי שטרף את הקלפים, ובמקום לצאת לפנסיה מוקדמת ולהיכנס לפנתיאון בתור קדוש מעונה, הוא פתח את ה-Atelier. לעלומה הדרמתית שמתגלה במקצת בכל זאת נשארת תעלומה בסוף. ובטח שאין טעם או צורך או תועלת בכלל להילחץ או לדאוג. בקיצור אחרי כל ההקדמה הדרמתית הפרויקט נחשב לסיפור הצלחה.

העיתונות הצרפתית סיקרה את האירועים האלה בכותרות ענק, שגרמו סערת הרוחות.אחדים ציינו

שלא היה לפניו אירוע קולינארי שסוקר בהרחבה כזאת בעיתוני פריס כפי שאחדים מן העיתונים כתבו, והעלו בכותרות ענק השערות באשר למהפכה שלפנינו.

אחרי תקופת אבל בצרפת, השף ז'ואל, רובושון חזר לפריז עם L' Atelier Paris בר בסגנון ספרדי בפורמט של בר טאפאס מעוצב. האובססיה שלו לפרטים גורמת לשענים שוויצרים להיראות "חפיפניקים" לעומתו, השיק קונספט המודרני של מטבח את. ההשראה רכש יפן/מטוקיו. המהפכה הרובושונית הכתה הדים בצרפת המיוחד וגם בעולם הקולינארי הסגנון מנות קטנות במחירים נגישים. המקום הפך להצלחה מסחררת. "אבל רובושון כמו רובושון לא מפסיק להפתיע".זו לא הפעם האחרונה שהוא הודיע כי,הוא זונח את מסעדת העילית והופך אותה למסעדה מהזן הלא פורמאלי. במקביל נפתחה מסעדת אחות תאומה ,La Table כשמה כן היא: אותו אוכל, אותו תפריט, רק בחלל של מסעדה יש שולחנות וכיסאות והסועדים יושבים.

עם ההצלחה בא התיאבון לכן החליט לשכלל את המודל ולהוסיף מודל עסקי. משקיעים אשר הכירו את ההצלחה וההתמודדות חברו אל המותג המצליח. על מנת להצליח בשיווק רישתי, מערך ההפצה של החברה תלוי אך ורק בשיטת ההפצה. אולם בנוסף ליצירתיות, מכאן והלאה מתחיל להתגלגל סיפורו של מותג, ומסתבר בדיעבד שהשף הערמומי יודע היטב את המלאכה. שלך את מלתעותיו לכל קצוות תבל ובצורה אסטרטגית הקימו מערך העשיר. בין היתר בארה"ב והמזרח הרחוק, וכיום על הכוונת גם העיר ללא הפסקה תל- אביב.

העני חולם את עוניו, האדם המצליח חולם על הצלחה, לכן אימרו לכל מגלגלי העיניים הרוצים לחבק, האם כוונתו הראשונית היתה כנה או שהוא עושה זאת ממניעים זרים?

מסתבר בדיעבד שזאת היתה מלכודת דבש- בעקבות פניות אנשים בהצעות מפתות, הפריה הדדית זו מסמלת בין השאר את אופיו המיוחד ז'ואל רובושון, למרות טענותיו שהוא איננו מעוניין להיות במגדל השן. אך אל מול עינינו מתרחש חיזיון אפוקליפטי ללא זיקה ברורה למציאות. כאשר הוא מטעים את אופייה הביזארי של ההכרעה בהצעות מפתות.לכן קביעה המנסה להדחיק את הולדתה במחוזות הכוח, הוא מתאים לפרספקטיבה -אפוקליפטית ששמיט ומעלה באוב שוב ושוב.

כיום נפשנו משתעממת מהסברים, ההגמוניה שהיתה שייכת לפני שנים מספר לשף רובושון חלפה לה מן העולם,וטווח תשומת הלב הקולקטיבית מופנית לשפים "פראן אדריה, והסטון בלומנטל " ובמהרה הפכו למציאות של היום. דומני כי חילופים המשמרות האלה מעידים בעיקר על חיותה של הגסטרונומיה העולמית,ואת זאת רובושון לא אהב לשמוע תרתי משמע.יודעי דבר מצטטים לא לפרוטוקול שהיא רחבה להבנת שורשיה.ומוסיפים וטוענים שנוצרה יריבות חריפה, והיריבות ביניהם נמשכת עד היום.

היום הוא מודה בפה מלא: התחיל לעבוד בגיל 15 ואמר לעצמו שבגיל 50 אפסיק לעבוד ואצא לגימלאות, וזאת בעקבות מיקרים טרגיים של עמיתי למקצוע. כשעלה הרעיון להקים מסעדה מחדש הם ראו כאן שעת כושר לכיבוש ההגמוניה. היו ששאלו עם אהיה מוכן לעמוד בראשה, והיה לו קשה לומר לא!!! למזלי הם שאלו על נושא שאני יחסית מתמצא בו טוב.חלק מציבור הצרפתי והפריזאי מתייחס באופן סלחני וכמעט בהבנה לתופעה הזאת. אך יש רבים אחרים הטוענים:אכן נסיבותיו האישיות היו סבירות, והגיונית ומתיישבות עם הצהרתו זו. והחשוב מכך ההבטחות שניתנו היו בודאי לאחר הפעלת שיקול הדעת ומתיישבת בנסיבות הזמן. אך במהלך שנים מעטות הלכו הציפיות הללו והתבררו בחלקן הגדול כאשליות.הצהרתו לצאת לגימלאות הפכה במהרה לתרמית ולפח מוקשים אותם הוא הטמין במכוון - ודגל בסיסמה האומרת "בעל המאה הוא בעל הדעה". ההיבט מאוד דומיננטי במציאות. יש לכך תימוכין לגבי ההצהרה הזו, רבים ממבקריו הרביצו תוכחה בעיוורון, מתוך אמונה שזה מהפה לאוזן,ומכאן ההלכה והפכה לחלק מדוקטרינה הרובושונית, המתבססת על ההתמסחרות, במדרון החלקלק של השאיפה לעושר. ועד החזרת ההגמוניה בעולם הגסטרונומיה העולמית.

רובושון טוען שבחר בדרך אחרת. והוא מצוטט כאומר "אני לא פותח כאן מסעדה של "שלושה כוכבים בדירוג מישלן" כל הרעיון הוא לעשות מטבח פשוט המבוסס על רכיבים טריים מהאיכות הגבוהה ביותר, לא מתוחכם מדי, והאווירה צריכה להיות נינוחה. נמאס לאנשים ללכת למסעדה ברמה גבוהה לבושים כמו למיסה בכנסייה, מגונדרים בז'קט ועניבה. רבים ממבקריו של רוח הזמן אומרים שזה מידה של אירוניה , אמירה צינית, וביטוי למבוכה.ובכך הפך לשם דבר שנישא בלבבות הצרפתיים שקיבלוהו.

הוא יצר שיטת עבודה שפועלת היטב למענו. הוא אינו רוצה להיפגע, לכן הוא אינו מסתיר דבר. בכל אחת מהמסעדות שלו בפריס הוא נכנס לשותפות עם קבוצה של שפים, והוא משמש כשף על, בערים אחרות בתבל יש לו שותפים פיננסיים ושף בפועל, כאשר הוא משמש שף על וחולש על האימפריה ממקום מושבו בפריס עם דילוגים בעת הצורך.את השיטה הזאת למד מחברו הטוב השף אלן דוקאס.

אחד המאפיינים הבולטים בעיר האורות, הוא המגוון העצום והבלתי שגרתי של מסעדות. מגוון זה גורם ליצירת "דרך האוכל",וזאת בכדי לעזור למטיילים ולמקומיים למצוא את אשר חפץ לבם הקולינארי, כשנהרות של יוקרה ניתזים מהם. העין לא שבעה מלהכיל את העושר של הגוונים, שעושים מתקפה על כל החושים. הרמה כאן גבוהה בשתיים-שלוש דרגות מכל מקום אחר שאנו מכירים.

מסעדה/ ביסטרו מעוצב בצבעים של כחול ואפור, מעודן מאוד בפריז בעלת כוכב מישלן, מזה למעלה ממחצית השנה שאיננה יורדת מהכותרות על סדר היום אין רגיעה ולא מפסיקים לדבר עליה Gaya Restaurant- בכתובת 44, Rue du Bac Paris המסעדה בבעלות של המגה-שף. פייר גנייר למי שאינו מעורה בסצנת השפים הפריזאית: גנייר הוא מן האבות המייסדים של הגסטרונומיה הצרפתית החדשה, ושמו נהגה בנשימה אחת- עם פארן אדריה, והסטון בלומנטל.בשנים 2006-2007 הוכתר בין שלשת השפים הטובים בתבל. גנייר הוא החדשן האולטימטיבי. שף-אמן, פילוסוף, עם חזון שבמידה רבה מיושם היום על ידי שפים צעירים בעולם כולו. גנייר הוא גם מן ההוגים של הגסטרונומיה המולקולארית, המזוהה בעיקר עם פראן אדריה גישה מדעית יצירתית לאוכל.

למותר לציין כי תרבות שאיננה מסוגלת להגן על הנחות היסוד העובדתיות שלה נמצאת במצב מדאיג,

ביום בו כל מסעדה מהשנים נזכרות שיש להם משהו מיוחד, חזקה על כולנו לטעום קצת מהעוצמות שלה.מדובר ביריבות המשתוללת בחוצות פריס בין הביסטרו ""Gaya של השף פייר גנייר, לבין הבראסרי- L' Atelier של השף רובושון האימפריות נמצאות בסמיכות כל כך קרובה מעבר לדלת. כמובן שלא מדובר בבחירה גיאוגרפית מקרית, אלא בקריאת תיגר של ממש. לכן אין בכוונתי להיכנס כאן לנבכי התחרות, וההאשמות ההדדיות.

הטוב, הרע, והמכוער - כך נראה מצב העניינים ובהתאם לכך הוענקו להם הציונים. זה ממש כמו בסיפור הפרברים" משקף את המציאות המקומית, בין שני הפיגורות במירכאות כפולות, אינם מסוגלים לפתח פתיחות ביניהם. המפגש ביניהם יוצרת יריבות גדולה והתדר האנרגטי שלהם גדל לעוצמת כדור שלג מתגלגל. מכאן ואילך, נגררת התעלומה, ומנסים לפענח בעודה, ככל שמתגלים עוד ועוד פרטים, נחשפת כמובן התרמית של "סיפור הפרברים " המהוגנים. זה קצת עצוב לכן זה מרד נעורים פוטוגני.

כאן יש הבדל תהומי בין שתי הגישות, לתאר את הסגנונות הבישול וההבדלים בניהן טומן בתוכו הסבר מעמיק שייקח שעות לפחות לגבי המטבח של השף פייר גנייר מדובר בטעמים חדשניים טעמים ים תיכוניים, מדובר במשהו מקורי המתבסס על המטבח המולקולארי, ולצד זה חשוב להדגיש, שהגשת מנות בכמה צלחות היא חתימה גניירית - יש לו זכות יוצרים על הגשה בצלחות בגדלים ובצורות שונות והכלים המשגעים והמרהיבות ביופיין. לכן ישנו איש אחד שהצליח לשלב בין שני הסגנונות הללו בהצלחה והוא השף פייר גנייר, בשילוב ייחודי של התמדה במשימה, אורך ראיה ושל חוכמה קולינארית ובכל מה שקשור לגסטרונומיה.לעומת זאת המטבח של השף רובושון ברור לפחות לסועד הישראלי המתבסס על מנות קטנות. האוכל יהיה בעיקרו צרפתי, משופע בנגיעות איטלקיות וספרדיות. התואמים את טעמו האיש

אוכל פחות מסובך, שנותן את הבמה למרכיביו האיכותיים באווירה בטאפאס בר.המוטו שלו העיסוק בחוויית הסועד אף הוא אחד מסימני הזמן: אם פעם כל שנדרש ממסעדה היה בטן מלאה באוכל טוב, כיום כל מסעדה אמורה לספק ללקוחותיה שילוב של עיצוב, מוסיקה, אלכוהול ואותה אווירה חמקמקה, שתאפשר בילוי במסעדה גם לאחר תום הארוחה.לצד מנות אוכל שחייב להיות מרגש ולהגיע לנבכי נשמתם של הסועדים ולא רק לקיבה.

קיימת עוד קושיה במבט ראשון, ואני רוצה להבדיל בין שני גורמים דומים אך שיש ביניהם הבדל מהותי

ולכן אכן חייבים לתת תשומת לב, במחשבה וכוונה לעניין זה,לכן קל לנו מאד לשים לב לדברים שהם יוצא דופן. ביסטרו-Gaya מעוצב בצבעים מעודנים מאוד של כחול ואפור, הבר קטן ופונה למטבח מלבדו יש בעיקר שולחנות ישיבה,הביסטרו מכיל כ-30 מקומות לכל היותר. זוהי אחת הסיבות, שאי אפשר להשיג בה מקום אלא חודשים מראש.

לעומתו הבראסרי של השף רובושון-L'Atelier הבר ראוותני בצבע שחור מעורב בגוונים של שטני אדום, אשר מעניקים לו מראה יותר יוקרתי, פנטזייה נעורים, מן הזן האגדי הקטלני. הבראסרי- "האטלייה" מושתת על בסיס ישיבה סביב הבר בלבד, כסאות גבוהים, שמשקיף אל המטבח. קיימים עוד הבדלים מסוגים שונים, אך אינם חורגים מהעיקר, שהם ספציפיים לצרכים של כל אחד מהשנים.לצד מנהגים והלכות הקשורים באוכל. גם זו וגם זו מהוות מעין הצהרה על דגשים, כוונות ועדיפויות.הצוות לבושים בשחור וזאת מאחר שהגיעו למסקנה שדווקא התלבושת הלבנה של הטבחים יוצרת במטבח ניגוד לא נעים לעין. על הבר. מפנקים אותך הכי טוב, ואתה יכול לפתח שיחה פוגשים אנשים ומאזינים לסיפורים.יש בזה משהו חברתי - הבר דמוקרטי לחלוטין.

ברור, כי בנסיבות העניין מעת שהוכח התרמית, כללי המשחק השתנו.חלקם חדשים ומביכים, ולפעמים אפילו משפילים. ההתמודדות על ההגמוניה מצריכה להוריד את הכפפות, מתוך תובנה שהשחקנים ומיקומם בצמרת ומאזן הכוחות בתוך הקהילה הקולינארית, הם חלק מהאתגרים והבעיות עמם הם צריכים להתמודד.

אף אחד לא מכחיש ולכן אין להטיל ספק ואפילו עמדתם מתנגדיו מודים, שהשף רובושון בעל רגישות גסטרונומית מיוחדת ונפש של שף. זוהי דרגת עילוי שרבים נותנים את הכבוד לו היא ראויה.וזה נובע מתוך העוצמה הפראית והטבע האימתני שבאופיו.

אל מול מודל זה מתבהרת הבעיה והדילמות, קשה מאוד להשתחרר מהדימוי שהשף ז'ואל רובושון היא היתה והינה דמות דומיננטית וקובעי הדעה בעולם האוכל הצרפתי בפרט, ובעקיפין על עולם הגסטרונומיה בכלל.לתופעה זו יש השלכות מרחיקות לכת בכל הקשור בין המעשה להתרחשות התוצאה.

להצהרה שנאמרת בגלוי יש משמעות והיא לא נאמרה באקראי-אני לא פותח כאן מסעדה של "שלושה כוכבים בדירוג מישלן", ומוסיף נמאס לאנשים ללכת למסעדה ברמה גבוהה לבושים כמו למיסה בכנסייה, מגונדרים בז'קט ועניבה. יודעי דבר יאמרו לכם שהמוסיקה מאחרי דברים אלה מופנית למקבלי ההחלטות לדירקטוריון של מישלן, לכן הם אינם פטורים משיקול צעדיהם בעת הענקת כוכבי מישלן למסעדות בצרפת ובפריס בפרט. השף רובושון טרף את הקלפים שוב והבשורה לא איחרה לבוא ובגדול. מי שהיה שף עם 3 כוכבי מישלן במשך עשורים, קיבל את הדירוג השני שלו במדריך מאז פרישתו לפני כעשור. -La Table קיבלה שני כוכבים לפני שנתיים. ובתחילת חודש מרץ 2008 הבראסרי L'Atelier קיבל שני כוכבים במדריך, זוהי קפיצה מטאורית לכל בר דעת. לכאורה נדמה שמדובר במחווה נדיבה אבל השיח הפנימי של המדריך מלא בפוליטיקה פנימית ומשפעת משיקולים זרים. עבור רובושון שפרש במוצהר מעולם כוכבי המישלן כשייסד את מסעדותיו הנוכחיות, מעליב להיות מדורג עם כוכב או שניים. ומדריך המישלן מודע לכך ללא ספק.

רבים ממבקריו שואלים האם מדובר במחווה של ממש,בכדי שלא ירגיש מאוכזב או מרומה? המבקרים רוצים להרגיע את הקוראים לא מדובר במחווה אוונגארדית שתותיר ספק. קיימים השערות סבירים כי ידו במעל והרוח החיה שמשך בחוטים מאחורי הקלעים. אחרת אי אפשר להסביר את העובדה שמספקים האנליסטים השמרניים של מישלן. על הבעייתיות שבשיטת הענקת ציונים למסעדות. תוהים רבים עד כמה השיטה אמינה, "פעם מעניקים לך ופעם מורידים לך, כשהקריטריונים לא תמיד ברורים".

היום רובושון מנסה להגשים את הבלתי אפשרי להיות סלבריטי למרות שהוא יודע כבמקום מושבו בזים לקונספט הזה יותר מכל, ולזה יש להוסיף פריז העכשווית לדעת רבים איננה מסתגלת לעובדה לאכול אוכל נפלא על כיסא גבוה.כאשר אין שולחנות אלא רק שרפרפים גבוהים מול דלפק המציע מבחר גדול של מנות טעימות בסגנון טאפאס. במסעדה אפלולית ורק המנות מוארות באור חזק.

השף השרמנטי



מדריך מישלן האדום הינו מדריך מסעדות עולמי הנחשב לאמין והיוקרתי ביותר בעולם.בכל שנה מסעדות מאבדות חלק מהכוכבים שלהם, וכתוצאה מכך סופגות ירידה חדה בהכנסות המסעדה ויכול להביא אפילו להשפלתם. חלפו הימים בהם ביקורת של מישלן או הורדת כוכב יכולה לגרום לשפים להתמוטט, אך לקביעותיו יש עדיין משקל לא קטן בכל הנוגע לבחירותיו הקולינאריות של אנין הטעם הקטן בעולם. אין ספק, אם כך, שהצהרות לגבי איכותה הגסטרונומית בכללותה עשויה לגרום לסצנה עולמית ועקב כך עלינו להביט בה באור חדש לגמרי. עבור מי שלא בקיאים ברזי "המדריך האדום" כינויו של מדריך המסעדות והמלונות של מישלן, להבדיל מהמדריך הירוק ובו מסלולי טיול, חשוב להדגיש כי כלל הברזל של ביקורת המסעדות של מישלן הוא האנונימיות.אך כאן המקום לומר באופן גלוי, שפרשיות העבר קרעה את המסכה מעל פני הסודיות. ויש להסתייג מהאימרה החד משמעית כי"המבקר סועד בצורה אנונימית במסעדה",ולכן המבקר של מישלן שומר על זהותו בסוד".מי שהתנדב בשמחה לחדד את הדברים הקשים האלו הוא מי שהיה עד לא מכבר אחד מאותם "מבקרים אנונימיים" וחצה את הקווים. פסקאל רמי אשר ששבר את קוד השתיקה ופירסם בשנה שעברה ספר ובו חשף את סודות החשאיות בראיונות שהעניק,אמר כי אין מדובר בפעם הראשונה. פרשיות העבר לא מוסיפות נחת כי עם ההפך הוא הדבר, הם מזכירות לכולנו כי גם מדריך מישלן הוא אנושי - כאשר הוכח במקרה נתון כי הם לא מנעו טעות שנעשתה בהיסח הדעת, ואשר הביאה לנזק. החברה נתפסת כגוף אנושי שלכל איבר בו יש פונקציה משלו ותרומה להישרדות.ככל שחולף הזמן מרכז בידיו יותר שליטה וכוח.

מתברר שיש לא מעט אנשים הנוטרים לה טינה ואולי בצדק, על היותה עיר הביסטרו המנומנמת מזה כמה שנים, עיר שהתהילה הגסטרונומית פגה תוקפה. זהו כרכום הפנים הצרפתי שמופנה כנגד ענף המסעדנות ויש לכך הרבה מן הצדק, זה ביטוי של התקוממות עממית. ולמרות החיבה העזה למקומות שהאווירה משחקת בהם תפקיד. "אוכל לצרפתים הוא כמו הכדורגל לאנגלים", בצרפת כל אחד מחווה דעה בנוגע לטיב המזון. זו תרבות של מסעדנות שלכולם, לא רק ליודעי דבר, יש חלק בה. האוכל הוא מה שבסופו של דבר מגדיר את מהות הצרפתיות.

מבחינת ההיסטוריה, לה גרנד ופור –– Le Grand Véfourהיא הוותיקה בין מסעדות עיר האורות בניצוחו של השף "גי מרטן." המקום המשדר עוצמה בזכות העיצוב הסולידי, וצוות המלצרים עתיר הידע והמקצועיות. כאשר הדומיננטיות שלו,והרמה הולכת ויורדת, הרצון נשחק והוא הולך ומאבד גובה בעיקר לטובת מתחריו. המטבח עצמו דומה יותר למעבדה. משטחי אלומיניום בוהקים, רצפת אבן לבנה, טבחים לובשי צחורים המזכירים יותר מכל רופאים, במיוחד כשהם מכינים יצירת אמנות מסובכת או כשהם מקלפים את ירקות בידיים עטויות בכפפות מנתחים. גברים בחלוקים לבנים עובדים בדממה בחלל הרחב והמאוורר מרוכזים במלאכתם. אנקדוטה בהקשר למסעדה קשורה " לרוטב מורניי"-הרוטב שהפך במהרה לפופולארי לאחר שהוגש במסעדת Le Grand Véfourלה גרנד ופור במאה ה- 19.

בצד המסעדה הידועה "לה גרנד ופור" פתח השף עטור התהילה את הביסטרו שלו, "סנסנג"-restaurant sensing.זה ביסטרו מהסוג החדש, בו מוגש לסועד אוכל מודרני מתוחכם, עם כמות של חן ונועם הליכות.

השף גי מרטן המפורסם ידוע בסקסיות שהוא מקרין והשרמנטיות המעוררת תיאבון, עד כדי כך שהצרפתיות מתוודות שלאכול באחת המסעדות שלו הוא כמעט כמו להגיע לאורגזמה.

כל שנה מחכה הסצנה הגסטרונומית בצרפת ובפריז בפרט לתוצאות הרייטינג הקולינארי של המדריך האדום וממתינים בקוצר רוח לבוא הבשורה. מי זכה לראשונה בכוכב אחד? מי קיבל את שלושת הכוכבים הנכספים? והחשוב מכל, מי איבד כוכב או שניים? מדריך מישלן 2008 שזה עתה יצא לאור, מגלה כי השנה לא נגרר המדריך המסעדות המפורסם בעולם לשערורייה תורנית חמורה ועסיסית כפי שנוכחנו בשנים האחרונות. אבל פטור בלא כלום אי אפשר:

בפריז עיר האורות, שם האקשן האמיתי קורה, החדשה המסעירה ביותר היא שמסעדת-La Grand Véfour בהנהלת השף המהולל- גי מרטן Guy Marten איבדה כוכב במהדורת מישלן האחרונה 2008, מקדש הגסטרונומיה נופלת מנכסיה, והיא דוגמה של ממש לשירת הברבור של המטבח הצרפתי המהולל, והולכת בדרכה של המסעדה המיתולוגית " טור דה אורז'ן" שהיתה טרף קל למדריך מישלן בשנה שעברה.כתבה באנגלית

זה לא מחדש דבר אותו רצון קדמוני המוכר לכולנו ושקיים עיגון ראייתי וביתר שאת כשמדובר בביקורת, אותם מפקחים ורגולאטורים עושים את עבודתם כראוי. הם עמדו ברגע הנכון על רגליהם האחוריות ואמרו את המילה האחרונה. וכך יוצא שהשף גי מרטן הצליח לגרום ולעורר בביצה מיני שערורייה ולגרום נזק לשם. ומעתה והלאה הוא חייב להתרגל לשני כוכבים והבועה מתפוצצת מול הפרצוף. אני משער שחלק נכבד מעמיתיו הישראלים הרימו גבה בהישמע הידעה המצערת, בשנה שעברה זה היה "טור דה אורז'ן " והפעם תורו של "לה גרנד ופור"

כמי שאכל במספר מסעדות בעלות 3 ו- 2 כוכבי מישלן בפריס במהלך השנים , תחושתי המסכמת היא ש"לה גרנד ופור", ולפחות על פי הארוחה שאני אכלתי בה, אינה ראויה ל- 3 כוכבים. לכן הידעה שהוא עלול לרדת לשני כוכבי מישלן לא הפתיע.

יצא לי לראות את השף "גי מרטן" טרוד בעת זמן השירות. כשהאורחים כבר ישובים סביב השולחן. הכל צריך להיות אז מושלם. איכות חייבת להיות במיטבה: ובמיוחד במוצרים שמשתמשים בהם, כמו כן בתיבול, ובטכניקה מושלמת, דיוק חייב להיות מושלם בבישול והן בטיגון של כל מנה, ובתיאום מושלם, הכל צריך להיעשות בהקפדה יתרה, הקסם הקולינארי חייב לשרות על כל הסועדים ועל כל שלבי הסעודה, מהגשת משעשעי החיך ועד העוגיות הקטנטנות שמוגשות בסוף.

נראה שאין בעולם עבודה קשה יותר מזאת של שף המעוטר בשלושה כוכבים והצוות שבראשותו. הכללים ברורים לכל בר דעת, האיש שמנהל את חלל המסעדה שבו מסובים האורחים. תפקידו לדאוג לכל: מהשירות שמעניקים המלצרים לסועדים ועד לתכולתה של עגלת הגבינות.עליו לוודא שכל הכוסות, הסכו"ם, והצלחות, במצב מעולה מבחינה אסטטית. עליו לסוקר כל סנטימטר בחלל המסעדה ואם ייתקל במשהו חריג, שעשויים להטריד את עינם של הסועדים, יסלקם מיד. אבל עיקר מלאכתו היא להבטיח שעובדים בחדר האוכל יתפקדו כתזמורת סימפונית. לכן השאיפה לשלושה כוכבים חייבת להיות תמידית, צריך רצון עז להשיג אותם ואמונה רבה ביכולת לשמור עליהם. כמו כן חייבים להשליט משמעת נוקשה. סדר יום קבוע ומתוזמן היטב. הצלחות תמיד חייבות לצאת בזמן, בלי טעויות. "כמו כתת חיילים" אותו דבר במטבח. משמעת והיררכיה; לכל אחד התפקיד שלו וכולם יודעים מי מפקד על העסק. כולם ממלאים את הפקודות, בלי היסוס .

התרומה של יועץ ומלצר יינות היא אחד התפקידים החשובים במסעדה ולתזמורת הסימפונית, חייב להכיר אישית את סוגי היין שמציע מרתף היינות של המסעדה לאורחיה. "זה יהיה נורא", אם הלקוח יידע יותר מהסומלייה על אחד היינות המופיעים ברשימה.

בכדי להגיע לשלושה כוכבים חייבים להיות עקביים לאורך כל הדרך. הכל היה חייב להיות מושלם בכל יום מימות השבוע. חייבים להיות מושלמים בין שבמסעדה מתארחים מאה אנשים ובין שמתארחים שניים. שגרה של איכות מושלמת זה מה שחשוב.

יום ראשון, 30 במרץ 2008

בישל לרמי עולם


לא יהיה מוגזם לומר שכל העיתונים בישראל משמשים שופרות בידיהם של המו"לים. לעומת זאת הבלוגרים הם העיתונאים החדשים, ונותנים מבט מקיף על הבלוגוספירה המקומית. ללא הכתבה מלמעלה, פרטית לחלוטין, ללא קשר להעדפה, וללא לחץ חיצוני, וללא משקיעים סכומי עתק בפרסום וביחסי ציבור. כותבים מה שהם באמת חושבים ורואים.

הדמות ששינתה את פני המפה הקולינארית הישראלית, האחד והיחד השף שלום קדוש שהווה את כור ההיתוך של עולם השפים בישראל.

השף שבישל למלכים, לנשיאים, ולפוליטיקאים בכירים מרחבי העולם הוא אחד מבוגריו- של בית הספר "יורדי- הים" בחיפה, בהדרכתו של השף המהולל צימבליסטה. בתהליך הדרגתי הפכך ביה"ס יורדי- הים ל"כור ההיתוך " עבור הקולינאריה הישראלית שבדרך יש הרואים ב"כור ההיתוך" כאמצעי שהיה הכרחי בשנותיה הראשונות של צי הסוחר הישראלי. (לימים ביה"ס תדמור בנתניה)

הוא החל את חייו המקצועיים כשוליית טבח הצטרף לאונית הנוסעים "צים תאודור הרצל " (אניית נוסעים) תחת שרביטו של השף רוזנשטוק. בהמשך שימש כעוזר טבח באוניית צים "השלום"

אחרי שאונית הדגל "שלום" נמכרה עבד באוניות מסע ולמד לבשל בתנאים שמי שלא מצטיין בהם מושלך לכל הרוחות.( זאת אני אומר מתוך ניסיון אישי,( גם אני גרמתי להפסקת עבדתו של טבח ראשי באחד מאניות צי הסוחר הישראלי) דרך אגב יצא לי להפליג עם האדם הצנוע והאדיב בכמה הזדמנויות, באניות צי הסוחר הישראלי. מהיכרות אישית באותם הימים הוא לא הרשה לעצמו להיכשל ולו בפרט הקטן ביותר.

בין מכריו נמנים השפים הבכירים בעולם, הוא אולי השף הצנוע ביותר בארץ, המפרגן לשפים צעירים ולאנשי הצוות שלו בכל עת. אחד המהפכות שיש לזקוף לזכותו בהם הסועדים בוחרים מה לאכול. ולא שהשף קבע מה יאכלו .וכן המעבר מהגשה בפלטות, לצלחות אישיות. בעלת הטעם המתאים, האסטטיקה.והאחידות. בהמשך שיפר את המנה בכך והוסיף את הטעם הצרפתי,הדיוק היפני, ואת המטבח הים- תיכוני. ובכך הוא שינה את פני הקולינאריה הישראלית מן היסוד.

לא בכדי בחרתי להציג את השף קדוש בהקדמה, והרעפתי בדברי שבח והלל. בדרכו המיוחדת הוא מהווה דוגמא אישית ביכולתו לפעול מכל הלב וברוח מרוממת. על בסיס הנחה זו יש לאמץ ולשאוף לכוון זה.


לשפים הצעירים לא מספיק להיות מקצוענים,( שזה גם בעירבון מוגבל במקומותינו) לפעמים עדיף להיות סבלניים פשוטים וברורים יותר. מנהל מחוייב להיות סובלני ובעל שפה נקייה.ללא שחצנות צברית טיפוסית שהיתה אמורה להעלם לה ממזמן מעולמנו.

לא רק שהתופעה לא חלפה אלה התגברה, לכן הקהל לא מתרשם וממשיך להצביע ברגליים.מעטים מבין השפים הצעירים המוכנים להשקיע, אין להם סבלנות,הם ממצים את עצמם מהר מאוד. הם עוברים במהירות הסילון במושגים קולינאריים ממקום עבודה אחד למשנהו, עוד לפני שהם יודעים מושגים בסיסיים במקצוע. לי קשה במיוחד לראות בחורים צעירים שרק סיימו את הלמודים במקצוע, ורוצים לפתוח דף חדש בחיים, ועדין הדיו לא התייבש בדף הקודם, וכבר מסתובבים בחליפות שף רקומות שעושות רושם.הם אינם מסתכלים על המקצוע וענף הקולינאריה במיוחד מעבר ל- ד' אמותיי המטבח. מעטים הם אילו הדוגלים בשיטת הלימוד המעשית תוך כדי עבודה, מה שקוראים בז'רגון המקצועי O.G.T. ויוצאים כל שנה לחו"ל לגיחות השתלמות במטבחים של כוכבי מישלן.

בכלל לא משנה מהי רמתו של השף, שף חייב לצאת וללמוד לראות ולחזק את נקודות החולשה שלו, לשף חייבת להיות ביקורת עצמית לא פשרנית. גם תופעת הסלבריטאיות לא פסחה על השפים הצעירים, היא כזר-עלים אנושי נטול קלוריות וטעם.שכל ייעודו להעסיק את הלסתות ולחמצן את המערכת הקוגניטיבית בה שום כוונה אינה חשובה, חוץ מהד-התקשורתי שמלווה אותה. מספיק עם הקלישאות,מספיק עם הפילוסופיה, תתחילו לעבוד! כל ההתנהלות הזאת רק תגרום לזלזל בכם יותר וידבק בכם הרושם שאתם סתם מנסים בהתפלצן.

אתגר החדשנות- הוא בראש סולם העדיפות העומדת כיום בפני כל שף באשר הוא:לכן על השף לייצר חדשנות שתתן ערך מוסף ויתרון תחרותי. על-מנת לחדש: אמור לעשות דברים שלא תמיד עולים בקנה אחד עם דפוסי הרגילים שלנו. חדשנות אינה עולה בקנה אחד עם שיגרה. אי אפשר לחזור על אותם הדברים ולצפות לתוצאות שונות. התנאי להישרדות לטווח ארוך תלוי ביכולתנו להמציא ולגלות דפוסי חשיבה ופעילות שונים מאלה הקיימים והמקובלים.

השף קדוש משמש דוגמה אישית במקצועיות, ומיומנותו, הפיקודית וההדרכתית. מהווה דוגמא אישית הן ביוזמות שמגלה והן בתפקודו כשף על.


פעילותו המבורכת חייבת לסחוף אחריו שפים צעירים, כשהוא משמש להם דוגמא ומופת. בדרכו המיוחדת הוא מהווה דוגמא אישית ביכולתו לפעול מכל הלב וברוח מרוממת.