בתקופה האחרונה מתרבות ההערכות כי המשק העולמי נמצא לקראת תקופת האטה ויש הסבורים שהוא נכנס למיתון עמוק. בתקופה כזו נדרשת היערכות והתייחסות מיוחדת מצד העסק הקטן והבינוני, שיכול, בתנאים מסוימים, להפוך אף להזדמנות עסקית.
מרבית הכלכלנים ובראשם בנק ישראל- מדוחים ומבהירים כי כל הסימנים מצבעים על התחל האטה במשק העולמי,מרבית כלכלות העולמי נמצאת במיתון התחלתי, או שניצבות בפני סכנה ממשית של גלישה למיתון בחודשים הקרובים, שהתוצאה במישרין עלולה להשפיע גם על כלכלת ישראל,
משמעותה של האטה, מבחינת העסק, הנה בראש ובראשונה ירידה בביקושים. ירידה זו משמעותית במיוחד בעסקים אשר מספקים מוצרים ושירותים שאינם חיוניים או שניתן לוותר עליהם בקלות יחסית. לירידה זו בביקושים עשויים להתלוות מהלכים נוספים של לחץ מצד הבנקים ומאמצי מכירה מפתים של ספקים, הנמצאים גם הם תחת אותן השפעות.
לאור התחזיות והנתונים הקודרים, אין מנוס שנראה בזמן הקרוב עלייה חדה ממצבם של העסקים, ובעיקר העסקים הקטנים והבינוניים.התוצאה פגיעה קשה בקמעונאים קטנים ובינוניים ופגיעה קשה בסיטונאים, שאופי הפעילות של לקוחותיהם תביא להאטה משמעותית, דוגמת מוצרי צריכה שאינם חיוניים, מסעדות, אולמות אירועים, וכיוצ"ב. לכן מסעדות ובתי-הקפה בישראל מצויים בסיכון גבוה . יהירות בתחום מביאה כישלון,
על מנת להיערך בצורה נכונה לתקופה של האטה כלכלית, יש להרחיב את היכולת של העסק/ מסעדה להתמודד עם שינויים בטווח זמן קצר, כלומר: להרחיב את טווח הגמישות שלו. כמו כן יש ליצור רזרבות שיאפשרו התמודדות עם משברים זמניים וכן ארוכי טווח, שיתנו לעסק את מרחב הזמן הנדרש להשתנות ולהתאים את עצמו לסביבה העסקית החדשה.
ההיערכות הנדרשת של העסק הנה במספר היבטים:
הימנעות מהתקשרויות לטווח ארוך או מחוזים שנתיים הדורשים תשלומים מראש ומשיכת סחורה בהתאם לצורך.
בדיקת יציבותם של ספקים מרכזיים. הקטנת מלאים והחזרת סחורה לספקים במידת הצורך והאפשרות. היפטרות ממלאי מת בעסק. ניהול מלאי ומעקב שוטף אחר רמות מלאי
הכנת תחזית תזרים מזומנים, בנקודות הזמן בהם יידרש מימון לעסק. התזרים צריך להיות מבוסס על הנחות מחמירות לגבי תקבולי העסק.
מעקב שוטף אחר תזרים המזומנים בפועל.
יצירת רזרבות כספיות לצורך התמודדות עם תקופות בהן עשויה לחול ירידה בהיקפי הפעילות.
הימנעות מהשקעות לא הכרחיות אשר עשויות לא להחזיר את עצמן במקרה של ירידה בהיקפי הפעילות או שינויים בסביבה העסקית.
עדכון הבנק באופן רציף במצב העסק ובצפוי לו. חשוב לזכור כי במקרים מסוימים ניתן לגייס את הבנק לסייע לעסק בתקופות משבר, אך רק כאשר מכינים אותו מראש, שומרים אותו בתמונה ולעולם לא מפתיעים אותו.
בחינה מחודשת של הסביבה העסקית, דירוג קהלי היעד מולם פועל העסק בהתאם לכדאיות העבודה מולם ובניית תכנית שיווק בהתאם.
חשוב לדעת כי בעסקים רבים, תקציב השיווק הנו הראשון להיפגע כאשר קיימים אילוצים כספיים. פגיעה בתקציב השיווק הנה לרוב טעות אשר התשלום עליה הנו בטווח הבינוני והארוך ורצוי להימנע ממנה.
בטווח הארוך, עסק אשר יגלה יכולת שרידות טובה יותר בתקופת האטה ובעיקר במיתון, עשוי לצאת ממנה מחוזק ובעל מעמד טוב ויציב יותר, בייחוד אם חלק ממתחריו לא נערכו כראוי ונפגעו או נעלמו בתקופה זו
העלייה במחיר חומרי הגלם, ותזרים מזומנים- הכן מדירה שינה מעיניהם של מסעדנים רבים. אין זה סוד שחיי מסעדן אינם קלים כלל ובעיקר בזמן מיתון , נוכח המשימות העומדות בפניו בשוק תחרותי כל כך ובנוסף משמעות המיתון והשלכותיה. יכולת ההישרדות של מסעדה אינה ודאית ובטוחה. לכן מבחינה ענפית מצוי התחום ממילא ברמת סיכון עסקי גבוהה מאד
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה