אני חייב לדעתי בגילוי נאות-לספר שבעברי הרחוק היית איש ים.....והתנסתי בסיטואציה דומה- במימי דרום מזרח אסיה במצרי סינגפור, ומצרי מלקה-מעבר הימי העמוס ביותר על פני כדור הארץ ועורק התנועה הימית המרכזי שבין מזרח למערב.
זה לא נעים כאשר מולך מגיחה ספינה תמימה אבל מוזרה בהתנהגותה- מיד אתה מבחין שצוות הפיקוד נע באי נוחות בגשר הפיקוד- והתמרון הוא כמעט בלתי אפשרי כאשר מדובר באניית משא גדולה.
מה שנשאר לקברניט האנייה לעשות במהרה לצפור בניסיון נואש למשוך תשומת לב מאניות אחרות השטות במרחק לא גדול מאיתנו- בכל המקרים שאני מודע להם הכל נגמר בשלום, מבחינה פגיעה בצוות.... מניסיוני מהימים ההם ברוב המקרים השוד היה מסתיים בגנבת כמה פחי צבע- חבלים קשירה, ווירים וכ"ו.... במקרים קיצוניים שמעתי גם על שוד כספת האנייה....
עבור הקורא הממוצע סיפורי פיראטים ותמונות של שודדי ים עם דגל הגולגולת השחור המתנוסס ברקע הם לא יותר מסיפורי ילדות נוסטלגיים או לכל היותר זיכרונות של סרטי הרפתקאות שאנו זוכרים עוד בקושי מילדותנו
הפיראטים חוזרים בלי רטייה על העין, אך מסוכנים בדיוק כמו עמיתיהם מהאגדות ובמקרים אחדים יותר ברוטאליים!!! ומנגד חברות הספנות משיבות מלחמה שערה...כפי שידוע מכת חטיפת האניות דהיום במפרץ עדן – לא פסחה גם על האניות הישראליות. אך כניעה לחוטפים ייצרה תעשיית חטיפות מתגברת!! !!!
אחרי שעות מרוטות עצבים- הצליח הקפטן הישראלי באניית "אפריקה סטאר" לחמוק מהפיראטים ולסכל ניסיון חטיפה..לצערנו הרב ברוב המקרים זה נגמר יותר גרוע......עם בני ערובה- וכופר של מיליוני דולר.....
בשנים האחרונות תעשיית חטיפת אניות פורחת ומשגשגת- ומהוות איום רציני על חברות הספנות שאונותיהן שטות ומפליגות במפרץ עדן- בואכה תעלת סואץ....
הפיראטים הסומליים הם בדרך כלל עניים מרודים,המתגוררים בכפרי דייגים לאורך חופה של סומליה בקרן אפריקה... למרבית הצער הם מנצלים את הוואקום הפוליטי השורר במדינה- ודרך החטיפה הם מוצאים לעצמם דרך פרנסה מפתה- במדינה הענייה שלפנינו אין דין ואין דיין.....זה למעלה משני דורות מליציות מלטנטיות חמושות שולטות במדינה- ומתמודדים במרץ בכדי להפוך את המקום למעוז אסלאמי קיצוני.....
הסברים כיצד הגענו למצב העגום הזה יש לזקוף למדיניות הבלתי-אחראית של קברניטי הכלכלה העולמית בהווה ובעבר...... מדיניות ניאו ליברלית קיצונית של קואליציית ההון הספקולטיבי, דרדרה את המשקים אפריקה וחלק מאסיה למערבולת כלכלית קשה ותרמה תרומה מכרעת להתפשטות המגיפה, שאת ניצניה אנו רואים היום במפרץ עדן... רוב רובם של שודדי הים המודרניים קשורים בצורה כזו או אחרת לארגוני פשע גדולים באזור שממנו הם פועלים.
בשנה החולפת נחטפו מעל 50 אניות סוחר- עם מטען רב ערך, כשעל סיפונם מאות ימאים שבסך הכל זה מקום עבודתם ופרנסתם....ובין לילה נהפכו לבני ערובה- ללא עוון בכפם.....
השנים האחרונות הן שנות שגשוג לפיראטים התוקפים ספינות תובלה בלב-ים, בוזזים, ונמלטים. כיום ניתן לומר בבירור שתופעת הפיראטיות הימית הפכה למגיפה של ממש, המהווה סיכון ברור ומיידי לתעשייה הימית, ומוערכת ככזו הגורמת נזק של כמיליארד דולר בשנה. עם זאת, ממדיה האמיתיים של התופעה לוטים בערפל.
כפי שציינתי בתחילה יש לי מעט מושג במה מדובר-לצד הטרגדיה!! יש גם שתיקה רועמת בתחום זה ניתן לשייך, בעיקר לבעלי אינטרסים כלכליים בתחום המסחר הימי, כגון בעלי המטענים, ובעלי האוניות, חברות, השילוח, התובלה והלוגיסטיקה הימית. שתיקה נובעת מהפחד מפני דרישות שכר גבוהות של צוותי האוניות באזורים המועדים לפורענות, ובמקביל החשש מפני פרמיות ביטוח גבוהות וחקירות מתישות של הרשויות.
רבים מאותם גורמים הכלכליים אינם מעוניינים לקדם פתרון של מתן אבטחה לאניות צי הסוחר. החשש של אותם גורמים הוא בעיקר מפני התדמית המלחמתית כביכול שתדבק באזור ותבריח משם את הפעילות הכלכלית או לחילופין תאלץ את הגורמים השונים לבחור בסוגי תובלה שונים ויקרים יותר ואף לתת גושפנקא לדרישות השכר של צוותי האוניות. ישנו כמובן גם החשש מפגיעה משמעותית יותר בכלל פעילות הסחר, שעלול להביא בסופו של דבר אולי אף להתמוטטות כלכלית.
לבסוף מדובר באינטרסים של בעלי הון,הם מוכנים לעשות הכול על מנת לגרוף כמה שיותר- אין חשיבות כלל על חיי האנשים שעובדים למענם או בחייהם של עשרות או אולי מאות אלפים שייפגעו כתוצאה מאסון אקולוגי שעלול להיגרם בעקבות התנהגותם. לחילופין, מוכיח הדבר שכל התפיסה של הכלכלה הניאו ליברלית עומדת על לא יותר מכרעי תרנגולת ושבכדי להמשיך ולהחזיק בה אנו נדרשים לשלם על כך במחיר דמים כבד.
האלימות גואה ועימה הסכנה לאסון אקולוגי-במימי הפרועים שמול חופי סומליה- איזור חיוני ביותר לסחר עולמי, שכן יותר מ-30% מהנפט בעולם עוברים בו- לכן רבות המכליות המובילות מוצרים אלו הפכו למטרות תקיפה לגיטימיות של הפיראטים. פעמים רבות, כחלק מ"המודוס אופרנדי", כלומר שיטת הפעולה, נזנחות הספינות ללא צוות האונייה בלב ים, ובכך עולה הסיכוי להתנגשות המיכליות בספינות אחרות, דבר שעלול לגרום לאסון אקולוגי ימי כבד ביותר.
מכיוון שמבחינה היסטורית הייתה אלימות מסוג זה בתקופות משבר מוכרת, נראתה התופעה כעוד דרך לגיטימית לשרוד ולחכות עד יעבור זעם. יש גם לומר שבאזורים רבים הייתה זו בעצם הדרך היחידה שעמדה בפני המקומיים לצרכי הישרדות כלכלית והישרדות בכלל. לכן, אין להתפלא על כך, שהתופעה הכתה תחילה שורשים בחלק זה של העולם ומשם התפשטה לאזורים אחרים.
ניתן היום לומר בברור שהשוד הימי הפך לטרור בלב ים - ונעשה לטקטיקת מפתח בקרב ארגוני הטרור הגלובאלי.
תרחיש האימה העולמי עומד מול עינינו! באמצעות שיתוף פעולה בין הפיראטים-לארגון הטרור "אל קאעידה" ניתן לומר בבירור שהם מסוגלים לנתק את התחבורה הימית בין חלקו המערבי לחלקו המזרחי של כדור הארץ.
הם בעלי אידיאולוגיה קיצונית ומשנה פוליטית סדורה- במיוחד לאחר שפרלמנט בסומליה החליט פה אחד להחיל במדינה את חוקי השריעה - ההלכה האיסלמית.. החיבור בין השניים מהווה בעיה חמורה בעיקר לארבעה שווקים עיקריים: הסחר העולמי, שוק האנרגיה, שוק התובלה הימית והביטוח. למרות שבהתמודדות הזו ישראל אינה עומדת לבדה, ובטח גם לא בחזית הבעיה, ספק גדול אם דבר-מה יתרחש.ואף על פי כן חייבים להתעורר לפני שיהיה מאוחר. זה נכון ברמה הפנימית, ובעיקר ברמה העולמית.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה